افراط در مصرف چای در وعده سحری، تشنه‌تان می‌کند

تغذیه > توصیه‌ها و آداب  – 
یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی ضمن تاکید بر اجتناب از پرخوری و ریزه‌خواری در طول ماه مبارک رمضان، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد به علت افراط در مصرف مواد غذایی در وعده افطار با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، چاق می‌شوند.

برلیانت بزرگمهر در گفت‌وگو با ایسنا، با توجه به فر رسیدن ماه مبارک رمضان، توصیه‌های تغذیه‌ای مفیدی را ارائه و عنوان کرد: استفاده کافی از مواد خوراکی سرشار از ویتامین‌ها در حین روزه‌داری بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه باید پرهیز از ریزه‌خواری و پرخوری به صورت یک عادت دربیاید، گفت: برخی افراد به صورت مرتب در یخچال را باز می‌کنند و چیزی برمی‌دارند این خود باعث اضافه وزن می‌شود.

بزرگمهر ادامه داد: بسیاری از افراد پس از اتمام ماه مبارک رمضان، چاق می‌شوند. این افراد معمولا در وعده افطار افراط و بدخوری می‌کنند.

بدخوری شایع‌تر از پرخوری است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است، گفت: استفاده زیاد از مواد چاق‌ کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها از جمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند به این علت که در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجازهستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.

وعده سحری را حذف نکنید

این مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی افزود: در این میان حذف وعده غذایی سحری بسیار آسیب‌رسان است. این تصور هم که وعده غذایی شام می‌تواند جایگزین وعده سحر شود بسیار اشتباه است زیرا فرد دچار افت قند خون در طول روز می‌شود و تمایل فرد را به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری زیاد می‌کند.

چای باعث دفع آب از بدن می‌شود

بزرگمهر ضمن تاکید بر این که لازم است وعده سحری مفصل‌تر از وعده افطار بوده و در هنگام سحر از مواد حاوی آب و انواع میوه‌ها و سبزی‌ها بهره جست، عنوان کرد: باید توجه داشت که برای جلوگیری از تشنه شدن به هنگام روزه‌داری علاوه بر مصرف کافی سبزیجات، میوه‌ها و مواد غذایی حاوی آب، نباید در مصرف چای نیز افراط کرد زیرا باعث دفع آب از بدن می‌شود.

وی ادامه داد: نمک نیز باعث تشنگی می‌شود، کم‌ کردن نمک موجود در غذا می‌تواند به روزه‌دار کمک کند تا تشنگی کمتر به سراغش بیاید.

با آب ولرم افطار کنید

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی درباره وعده افطار نیز گفت: بهتر است با مصرف آب ولرم به روزه‌داری پایان داد. پس از آن مصرف شیرگرم همراه با عسل، گردو یا خرما؛ مصرف نان و پنیر رژیمی به همراه هندوانه یا انگور یاقوتی؛ صرف ساندویچ پنیر، گردو، خیار و گوجه‌فرنگی به عنوان یک وعده افطار سالم توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه بهتر است میان وعده غذایی افطار با شام نیم ساعت تا سه ربع فاصله باشد، گفت: یک شام سبک نظیرمرغ پخته یا ماهی تازه می‌تواند تا حدود زیادی به یک روزه‌دار کمک کند تا روزهایی همراه با سلامتی را پشت سر بگذارد.

بزرگمهر مصرف آش و سوپ در وعده افطار را بدون اشکال دانست و گفت: اما در مصرف حلیم باید کمی مراقب بود. زیرا حلیم‌هایی که در بیرون از منزل طبخ می‌شوند، بسیار چرب و پرگوشت هستند و شکر زیادی در حین مصرف به آن‌ها اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که پر کردن شکم در وعده افطار از آب و مواد غذایی فرد را دچار مشکلات گوارشی می‌کند.

افراد مبتلا به یبوست، مصرف مداوم آب و سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانند

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در ادامه به افرادی که مبتلا به یبوست هستند توصیه کرد تا آب و مواد خوراکی چون سبزی را به میزان کافی در فاصله میان افطار تا سحر استفاده کنند.

وی در پایان گفت: پیاده‌روی و ورزش بویژه پس از افطار می‌تواند تا حدود زیادی برای بدن مفید باشد.


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.