افزایش آگاهی پزشکان از قوانین، زمینه ساز کاهش قصور پزشکی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

مدیرکل امور آموزش و کارآموزی گفت: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تشکیل پانل‌های علمی می توان اطلاعات پزشکان را در این خصوص افزایش داد ضمن آنکه با چنین اقدامی سطح سلامت جامعه نیز ارتقا می یابد.

به گزارش تفسیری گروه علمی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر مسعود قادی پاشا با بیان این مطلب افزود: در جهتی سیاست‌های قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی کشور، یکی از اهداف استراتژیک سازمان بحث پیشگیری از قصور پزشکی است. iبه همین منظور و با برنامه ریزی صورت گرفته  سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن ارایه یک پانل در بیست و دومین کنگره سالیانه چشم پزشکی شرکت می کند.

وی ادامه داد: بیست و دومین کنگره سالیانه چشم پزشکی ۸ تا ۱۱ آبان در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می شود و پزشکی قانونی در روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان پانل خود را با محوریت موضوع قصور پزشکی، رضایت و برایت iبه ریاست دکتر شجاعی رییس سازمان ارائه خواهد کرد.

مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان اظهار داشت: در پانل پزشکی قانونی موضوعاتی همچون شایع‌ترین تخلفات و شکایات بیماران از چشم پزشکان در دو سال قبل، اهمیت رضایت و برایت در درمان و اعمال جراحی، چگونه می توان از خطاهای چشم پزشکی مبرا بود، میزان ارش و دیه در خطاها  و قصور پزشکی، معرفی مواردی از خطاهای ناشی از عدم تشخیص، عدم مهارت، عدم کنترل عوارض و عدم رعایت نظامات قانونی توسط دکتر شجاعی، دکتر شعبانی، دکتر سلطانی، دکتر جعفری و اینجانب ارائه می شود.

به گفته وی در ادامه این پانل جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار می شود که در آن iبه سئوالاتی همچون آیا عدم تشخیص قصور است؟ آیا اخذ برایت ما را از قصور مبرا می کند؟ آیا ایجاد عارضه در اقدامات جراحی و درمانی قصور است؟ و …. پاسخ داده می شود.

دکتر قادی پاشا با اشاره iبه اهمیت موضوع رضایت و برایت در مباحث درمانی که موضوع سخنرانی وی است، تصریح کرد: رضایت در واقع اجازه بیمار برای آغاز درمان است و هیچ پزشکی بدون اجازه بیمار حق آغاز اقدامات درمانی و جراحی را بر روی بیمار ندارد، تنها در صورت اورژانسی بودن وضع بیمار اقدامات درمانی و جراحی بدون اخذ رضایت میسر است.

وی اذعان داشت: در صورتی که پزشک رضایت بیمار را حاصل کند در واقع مسئولیت کیفری از وی مبرا می شود البته این موضوع iبه معنی کوتاهی در مراحل درمان و نادیده گرفتن موازین علمی و فنی نیست.

به گفته وی رضایت یک برگه امضا شده نیست بلکه منظور قانونگذار از اخذ رضایت آگاهی کامل بیمار از روند درمان و جراحی است.
مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان در خصوص اخذ برایت( آگاهی کامل iبه بیمار در مورد عوارض درمان) نیز افزود: برایت iبه اطلاع بیمار از  عوارض شایع اعمال جراحی و درمانی مربوط می شود و در صورتی که پزشک از بیمار برایت داشته و کلیه موازین علمی و فنی را رعایت کند اگر عارضه ای در حین عمل جراحی و درمانی برای بیمار حاصل شود، پزشک ضامن خسارت یا عارضه ایجاد شده نیست و مسئولیت مدنی از وی سلب می شود.

دکتر قادی پاشا با اشاره iبه اینکه در حال حاضر ذهنیت برخی پزشکان آن است که در صورت اخذ برایت اگر مرتکب قصور شوند، دیگر مسئولیتی متوجه آنان نیست، خاطرنشان کرد: اگر پزشک آگاهی کامل از اقدامات درمانی(اخذ رضایت) و آگاهی کامل در مورد عوارض شایع بیماری(اخذ برایت) iبه بیمار دهد اما در عمل جراحی مرتکب خطا شود،‌ضامن و پاسخگو خواهد بود./ح   


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.