افزایش تنوع جرایم رایانه ای در ایران

رییس پلیس فتا(فضای تبادل اطلاعات)نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: تنوع جرایم رایانه ای در کشور رو به افزایش است و این روزها با انواع جدیدی از تهدیدات فضای مجازی مواجهیم.
سرهنگ ‘ستار خسروی’ در گفت و گو با ایرنا افزود: فیشینگ(سایتهای جعلی)، فارمینگ(برنامه های سرقت اطلاعات از روی کیبورد)، اسپم ها(کرمهای اینترنتی)،برداشت از حساب بانکی و تعرض به حریم خصوصی مردم بویژه از طریق شبکه های اجتماعی، از جمله جرایم رایانه ای است که با اشکال گوناگون صورت می گیرد.
وی اضافه کرد:ایجاد صفحات وب در اینترنت بویژه در شبکه های اجتماعی به نام افراد مشهور سیاسی،هنری یا علمی و کلاهبرداری از طریق آن،سرقت رمز عبور کارتهای بانکی به اشکال مختلف، سوء استفاده از کاربران به بهانه مناسبت های مختلف مانند المپیک و کلاهبرداری ازطریق ارسال پیامک ازجمله این روشهاست.
وی با اشاره به اینکه روز به روز بر تعداد قربانیان جرایم رایانه ای در کشور افزوده می شود، تصریح کرد: بیشترین سوء استفاده در فضای مجازی، از طریق رایانه های خانگی و شخصی صورت می گیرد.
این مقام مسئول گفت:خطاهای انسانی، انفعال بیشتر کاربران در برابر اطلاعات، جوان بودن جامعه کاربران اینترنت، خطرپذیری آنها، ضعف آگاهی عمومی، عدم فرهنگ سازی دیجیتال به موازات پیشرفت پروژه های فناوری اطلاعات،عدم بستر سازی امنیتی در فضای مجازی و ضعف بسته های امنیتی در رایانه های شخصی از جمله دلایل افزایش قربانیان جرایم رایانه ای در کشور است.
خسروی بااشاره به اینکه در جرایم رایانه ای، ارتباط فیزیکی بین مجرم و قربانی کمتر واقع می شود و آنها حتی در بیشتر مواقع همدیگر را نمی بینند، افزود: میزان خشونت در این جرایم پایین اما ابعاد خسارت مالی و معنوی بالاست.
وی با تاکید بر توانایی پلیس فتا نیروی انتظامی در شناسایی و کشف جرایم رایانه ای بیان داشت:فتا با بهره گیری از زبده ترین کارشناسان مهندسی رایانه، مخابرات ، الکترونیک و فناوری اطلاعات به نظارت بر فضای تبادل اطلاعات می پردازد.
رییس پلیس فتا اصفهان با اشاره به اینکه ۷۵ درصد جرایم رایانه ای در این استان کشف می شود و به نتیجه می رسد،گفت: قدرت تشخیص جرایم رایانه ای در پلیس فتا با اعمال گشت های اینترنتی، شناسایی حفره های امنیتی و اشرافیت بر فعالیت مجرمان، بالاست.


iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.