افزایش تولید نفت ایران

جام جم آنلاین: با وجود برخی اخبار منتشره مبنی بر کاهش تولید نفت ایران، دیروز یک مقام نفتی از اتمام کار تعمیرات اساسی چاه‌های نفت و افزایش تولید نفت ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، با این که رسانه‌های غربی در تلاشند وانمود کنند تولید نفت ایران به علت اثرات ناشی از تحریم یعنی نرسیدن قطعات، فناوری و کمبود سرمایه‌گذاری کاهش یافته است اما مقامات ارشد نفتی همواره این ادعاها را رد و تصریح کرده‌اند که تولید نفت از برخی میادین نفتی به علت تعمیرات برخی چاه‌ها کاهش یافته و با پایان یافتن آن تولید نفت به حال عادی بازخواهد گشت.

وزارت نفت در بیانیه‌ای که اواخر خرداد امسال منتشر کرد از انجام تعمیر و تغییر در روش تولید نفت در برخی میادین نفتی خبر داد.

بر اساس این بیانیه، برخی چاه‌های نفتی به علت قدیمی بودن نیاز به اورهال (تعمیر اساسی) دارد. همچنین تولید نفت از برخی میادین به دلیل اجرای طرح‌هایی برای افزایش «ضریب برداشت» یعنی افزایش بهره‌وری و برداشت نفت مفید بیشتر کاهش یافته بود.

پایان تعمیرات اساسی چاه‌های نفت

در همین حال دیروز یک مقام ارشد نفتی از پایان کار تعمیرات اساسی (اورهال) بخش عمده‌ای از چاه‌های نفتی کشور و افزایش تولید نفت ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مهدی فکور، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز ـ متعلق به شرکت ملی نفت ایران ـ است، این خبر را اعلام کرد. این شرکت هم‌اکنون ۷۳ مخزن نفت و گاز کشور شامل ۴۶ میدان گازی و ۲۷ میدان نفتی در ۱۴ استان کشور را در اختیار دارد و خود نیز در فهرست تحریم‌های غرب قرار دارد.

این شرکت توانست با استفاده از متخصصان داخلی کار اورهال بخش عمده‌ای از چاه‌های نفت کشور را به انجام رسانیده و تولید نفت کشور از این چاه‌ها را افزایش دهد.

وی در این باره گفت: میزان تولید نفت این شرکت نسبت به برنامه جلوتر است و هم‌اکنون بیش از گذشته در حال تولید هستیم.وی تصریح کرد: در زمان اجرای اورهال چاه‌ها طبیعتا میزان تولید نفت کاهش می‌یابد، اما هم‌اکنون میزان تولید نسبت به گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی افزود: در جلسه‌ای که اخیرا با وزیر نفت داشتیم آمار و عملکرد خود را در زمینه تولید نفت ارائه کردیم و مشخص شد که حتی از برنامه زمان‌بندی نیز جلوتر هستیم.

وی همچنین از راه‌اندازی طرح افزایش روزانه ۱۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با توسعه میادین سروستان و سعادت‌آباد تا ۵۹ روز آینده خبر داد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با بیان این که قرار است مطابق با طرح جامع توسعه ظرفیت، تولید نفت از این میادین در فاز اول به ۵۰۰۰ بشکه و در فاز دوم توسعه به ۸۰۰۰ تا ده هزار بشکه در روز افزایش یابد، توضیح داد: در حال حاضر پیشرفت ماهانه توسعه دو میدان نفتی سروستان و سعادت‌آباد به چهار درصد رسیده است.

مهدی فکور از آغاز تولید نفت خام در این دو میدان تا پایان شهریور خبر داد و تاکید کرد: تاکنون عملیات ساخت و راه‌اندازی خطوط انتقال نفت از میادین سروستان و سعادت‌آباد به پالایشگاه شیراز به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به تکمیل حفاری چاه‌های تولیدی این دو میدان نفتی، تصریح کرد: در حال حاضر چاه‌های تولیدی این میادین پس از گذراندن مراحل تست اولیه آماده راه‌اندازی شده است، اما چون در تکمیل خط انتقال هنوز مشکلاتی وجود داشت، تولید و انتقال نفت چاه‌ها انجام نشده است.

به گفته این مقام مسوول، با بهره‌برداری از طرح توسعه میادین سروستان و سعادت‌آباد، اولین طرح افزایش تولید نفت ایران با ظرفیت ۱۵ هزار بشکه به طور رسمی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.با وجود کاهش تولید نفت ایران، وزارت نفت قصد دارد با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلاری تولید نفت را تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری چند طرح افزایش تولید نفت در میادین مشترک و مستقل نفتی به طور رسمی در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد و در حال حاضر افزایش ظرفیت تولید نفت از لایه‌های مشترک نفتی پارس جنوبی، یادآوران، هنگام، رشادت، هندیجان، خشت و فروزان از مهم‌ترین طرح‌های افزایش تولید نفت ایران در سال جاری است.

پیش‌بینی می‌شود اولین طرح افزایش تولید نفت در مناطق مرکزی ایران با راه‌اندازی طرح توسعه دو میدان مستقل نفتی سعادت‌آباد و سروستان عملیاتی شود، ضمن آن‌که از ابتدای امسال هم چند طرح افزایش تولید نفت در منطقه خلیج‌فارس راه‌اندازی شده است.

براساس گزارش‌های رسمی شرکت نفت مناطق مرکزی، هدف از بهره‌برداری از میدان‌‌های سروستان و سعادت‌آباد، تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت به منظور تامین بخشی از خوراک پالایشگاه نفت شیراز است. با تکمیل فاز دوم توسعه این دو میدان مستقل نفتی، امکان ظرفیت استخراج نفت تا مرز ۲۵ هزار بشکه در روز قابل افزایش است.

افزایش ظرفیت تولید گاز کشور

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی همچنین از افزایش تولید ۷۳۵ میلیون مترمکعبی گاز از ابتدای سال تاکنون بیش از برنامه تعیین شده در این شرکت خبر داد.

وی در جمع خبرنگاران با یادآوری این موضوع که شرکت نفت مناطق مرکزی بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز کشور است، تصریح کرد: در حالی که به دلیل انجام تعمیرات اساسی در تابستان، تولید گاز در این شرکت از برنامه‌های تعیین شده‌، پایین‌تر است، ولی در سال جاری به دلیل اعلام نیاز واحدها، برخی از این برنامه‌ها جابه‌جا شد و زمان برخی دیگر نیز کاهش یافت.

وی با بیان این‌که منطقه خانگیران یکی از مناطقی بوده که از ابتدای سال افزایش تولید از آن محقق شده است، گفت: پتانسیل تولیدی این میدان ۶۲ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر و طبق مصارف منطقه شمال شرق، همین میزان گاز از این میدان تولید می‌شود.

فکور به تمهیدات اندیشیده شده در منطقه شمال شرق کشور اشاره و تاکید کرد که در سال جاری با اجرای این برنامه‌ها دیگر برای تولید گاز در این منطقه مشکلی نخواهیم داشت.

ارتقای سیستم امنیتی نفت کشور

وی ساخت خطوط فیبر نوری و سیستم‌های هشداردهنده نشت نفت را یکی دیگر از اقدامات انجام شده اعلام کرد و افزود: با نصب این سیستم‌ها شاید بتوان گفت برای اولین بار در کشور یک سیستم ایمنی بسیار بالا در کنار خطوط انتقال نفت قرار داده می‌شود که قابلیت شناسایی نشت نفت را هم در تاسیسات پالایشگاهی و هم در تاسیسات بالادست دارد.

فکور ادامه داد: کارگذاشتن شیرهای ایمنی بین‌راهی از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

به گفته او، راه‌اندازی کمپرسورهای هوا و ساخت کوره‌های بلند که برای اولین بار در ایران توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود، نصب سیستم گوگرد گیرنده و ابزار دقیق نیز از دیگر برنامه‌های نفت مرکزی برای تولید نفت است.

اعطای وام بی‌بهره به سازندگان داخلی صنعت نفت

از سوی دیگر وزیر نفت از اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت با مشارکت سازندگان داخلی خبر داد و اعلام کرد: با تاسیس صندوق حمایت از سازندگان، تمامی سازندگان صنعت نفت وام بدون بهره و یا کم‌بهره دریافت می‌کنند.

رستم قاسمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‌های غرب گفت: یکی از راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی مشارکت و هماهنگی با سازندگان تجهیزات صنعت نفت است.

وی با اعلام این‌که باید همدلی و اتحاد میان وزارت نفت و سازندگان و صنعتگران داخلی به وجود بیاید، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه نگرانی از بابت تحریم‌های نفتی نداریم.

این عضو کابینه دولت دهم درخصوص آخرین وضعیت راه‌ندازی و تاسیس صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت توضیح داد: لایحه تاسیس این صندوق حمایتی در قالب بودجه سال به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وی با اعلام این‌که لایحه تاسیس و راه‌اندازی صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت برخلاف نظر وزارت نفت از بودجه سال جاری حذف شد، اظهارداشت: لایحه جدیدی برای تاسیس این صندوق به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

این مقام مسوول خواستار حمایت بیشتر نمایندگان و اعضای کمیسیون انرژی مجلس از تاسیس صندوق حمایت از سازندگان داخلی صنعت نفت شد و در مورد برخی از ویژگی‌ها و مزیت‌های تاسیس این صندوق افزود: با تاسیس این صندوق، وام‌هایی با بهره کم و حتی بدون بهره برای توسعه ساخت داخل کالا و تجهیزات صنعت نفت در اختیار سازندگان ایرانی قرار می‌گیرد.

وی افزود: برخی از سازندگان داخلی به منظور واردات مواد اولیه و خام به منابع و حمایت‌های مالی وزارت نفت نیاز دارند که با تاسیس این صندوق، مشکلات سازندگان داخلی صنعت نفت به حداقل کاهش می‌یابد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.