افزایش ضریب امنیت «لیزیک» با چسب چشم!!

محققان موفق به ابداع چسب جدیدی برای فلپ قرنیه شده‌اند که می تواند به بهبود ایمنی اعمال جراحی لیزر و اصلاح بینایی افراد کمک کند.

 

 cheshm

 

 در عمل لیزیک پس از برداشتن فلپ (ورقه نازک) قرنیه، لیزر کار بازسازی و اصلاح بینایی فرد را انجام داده و در انتها فلپ به جای اول خود برگردانده می‌شود.

 

این شیوه اصلاح بینایی در اکثر موارد مؤثر است، اما وارد شدن ضربه به چشم مانند برخورد کیسه هوای خودرو یا توپ تنیس پیش از ترمیم و بهبود محل برش می‌تواند باعث باز شدن مجدد فلپ قرنیه شود.

 

باز شدن فلپ منجر به آلودگی داخل قرنیه می‌شود و در موارد حاد باید پیوند قرنیه انجام شود.

 

«استیسی لیتلچایلد» نویسنده ارشد تحقیق از دانشگاه کانزاس تأکید می کند: پیوند قرنیه یک روش سرپایی محسوب می‌شود، اما بیمار پس از این پیوند تا چند روز دچار درد و ضعف در بینایی است، به همین دلیل باید تمام اقدامات برای پیشگیری از انجام پیوند انجام شود.

 

محققان در این مطالعه امکان استفاده از چسب مورد استفاده در اعمال جراحی آب مروارید را مورد بررسی قرار داده و امیدوارند که استفاده از این چسب بتواند باعث کاهش خطرات مرتبط با عمل جراحی لیزر شده و نیاز به عمل پیوند قرنیه در آینده را کاهش دهد.

 

این چسب از فیبرینوژن و ریبوفلاوین که یک پروتئین تولید شده در کبد و یک نوع ویتامین گروه B ‌است، ساخته شده و یک ماده غیر سمی و زیست تخریب پذیر محسوب می‌شود.

 

آزمایش این چسب بر روی فلپ قرنیه کوسه سگ ماهی و خرگوش با موفقیت آزمایش شده است و محققان معتقدند که این محصول از پتانسیل لازم برای پیوند با دیگر بافت های بدن با ترکیب مولکولی و شیمیایی مشابه با قرنیه برخوردار است.

 

نتایج این تحقیق جدید در مجله Investigative Ophthalmology & Visual Science منتشر شده است.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.