افزایش قیمت شیر و گندم

جام جم آنلاین: ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از افزایش قیمت شیر و گندم،تأکید کردند: سیاست‌های اتخاذ شده در روزهای اخیر در راستای نابودی تولیدکنندگان بخش کشاورزی و توجیه واردات بی‌رویه و ایجاد رانت‌های فراوان اقتصادی است و نشانه آن تصویب ۲۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی می‌باشد.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت،  محمد دهقانی عضو هیات رئیسه مجلس در پایان نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۰۰ نفر از نمایندگان را درخصوص تضعیف بخش کشاورزی به شرح زیر قرائت کرد:

چندی است که اقدامات بخشی از دولت می رود تا خسارات جبران ناپذیری به تولید کشاورزی و امنیت غذایی کشور وارد کند.

چند ماهی است که ذخیره ژنتیک کشور در بخش تولید شیر مورد محاصره شدید قرار گرفته و هزار گاو شیری کشور به کشتارگاه ها تحویل داده شده اند که جبران این واقعه تاسف بار میسر نیست مگر با صرف سال ها وقت و سرمایه گذاری زیاد.

افزایش شدید قیمت علوفه دامداران را با مشکل سنگین مواجه می کند تا با ادامه این روال دولت مجبور به واردات شیر خشک خارجی خواهد بود و بسیاری از واحدهای تولید شیر تعطیل و جمعیتی از بیکاران به خیل بیکاران کشور افزوده خواهد شد.

تورم ناشی از گرانی محصولات لبنی پذیرفتنی نیست، لکن تعطیل کردن واحدهای تولیدی و ایجاد بیکاری به مراتب تلخ تر است.

تعیین قیمت غیرکارشناسی غیرمنصفانه شیر در حالی تحمیل می شود که قیمت تمام شده حدود ۸۰۰ تومان برای هر کیلو می باشد.

تعیین قیمت ۳۹۵ تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم در حالی که قیمت تمام شده حدود ۵۵۰ تومان در کیلو محاسبه شده از مصادیق بارز کار غیرکارشناسی و خسارت آور و ضدتولید است.

سیاست های اتخاذ شده در روزهای اخیر در راستای نابودی تولیدکنندگان بخش کشاورزی و توجیه واردات بی رویه و ایجاد رانت های فراوان اقتصادی است و نشانه آن تصویب ۲۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی می باشد.

براساس قانون قیمت خرید تضمینی باید متضمن هزینه تمام شده تولید به علاوه سودی عادلانه برای تولیدکننده باشد.

همچنین دولت مکلف است همه ساله نرخ تضمینی خرید را متناسب با تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش دهد. آیا این تحقق همان شعار عدالت طلبی است؟  چرا دولت قیمت خودرو و امثال آن را کنترل نمی کند؟ لکن حداکثر فشار را به تولیدکنندگان شیر و گندم وارد می کند.

جای تاسف است که در سال تولید ملی، ضد تولید ملی عمل می شود و به جای کمک به کاهش هزینه تولید، خود تولید هدف قرار می گیرد.

انتظار جدی جهت اقدام موثر و سریع دولت و برطرف کردن این ظلم فاحش و اعلام نتیجه به مجلس شورای اسلامی را داریم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.