افزایش مصرف آب در تهران

جام جم آنلاین: در حالی که پیش از این وزیر نیرو اعلام کرده بود در تامین آب و برق مردم در تابستان هیچ مشکلی وجود ندارد، ظاهرا با گرم شدن هوا در روزهای اخیر، مصرف بی‌رویه آب در تهران طوری بالا رفته که دستگاه‌های مسوول از مردم درخواست صرفه‌جویی فوری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، دیروز شرکت آب و فاضلاب تهران با صدور اطلاعیه ای کوتاه اما مهم نسبت به افزایش مصرف آب در تهران بزرگ هشدار داد.

براساس این اطلاعیه که پایگاه خبری وزارت نیرو آن را منتشر کرده است، با توجه به بالا رفتن دمای هوا طی روزهای گذشته، مصرف آب شرب مشترکان تهرانی به‌شدت افزایش یافته، به‌گونه‌ای که تامین آب در برخی مناطق تهران با مشکل افت فشار مواجه شده است.

این اطلاعیه به نام این مناطق اشاره‌ای نکرده است. شرکت آب و فاضلاب استان تهران با توجه به وضع پیش آمده از یکایک شهروندان تهرانی تقاضا کرده است با رعایت الگوی مصرف آب و خودداری از مصارف غیرضروری، این شرکت را در مقابله با دغدغه کم‌آبی و تامین آب مشترکان تهرانی یاری کنند.

لحن این اطلاعیه نشان می‌دهد در روزهای اخیر مصرف آب در تهران تا چه حد بالا رفته است و مردم تا چه حد باید در مصرف آب ـ با ابتدایی‌ترین روش‌ها هم که شده ـ صرفه‌جویی کنند.

البته وعده‌های وزارت نیرو درباره این که تابستان امسال مشکل کم‌آبی نداریم نیز در کاهش حساسیت مردم به صرفه‌جویی بی‌تاثیر نبوده است، چرا که دست‌کم خیال عده‌ای را از این که امسال باید مانند سال‌های گذشته صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گیرد، راحت کرد.

تولید و مصرف آب برابر است

در همین حال علیرضا نوذری‌پور، معاون نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما وضع تولید و مصرف آب تهران را برابر و سر به سر توصیف کرد و از مردم خواست به طور جدی در روزهای آینده در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گفته وی، در غیر این صورت در بسیاری نقاط تهران با «افت فشار» آب مواجه خواهیم شد.

وی گفت: درجه حرارت هوا در تهران بر اساس آخرین گزارش ۳۹ درجه بالای صفر گزارش شده و هواشناسی پیش‌بینی کرده در روزهای آینده هوا گرم‌تر خواهد شد.

وی افزود: در حالی که الگوی مصرف آب برای هر نفر روزانه ۱۵۰ لیتر است، اما هم‌اکنون مصرف آب به ازای هر فرد تهرانی به ۲۵۰ لیتر رسیده است که البته این میزان آب نیز تامین شده است، اما وضع ذخایر را در حالت ریسک قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در استان تهران کمبود منابع آب نداریم و آنچه در آن محدودیت وجود دارد، ذخیره، انتقال و توزیع آب در تهران است. با این شرایط ما بیش از پنج درصد بالاتر از رقم فعلی مصرف، نمی‌توانیم آب تامین کنیم.

نوذری‌پور تصریح کرد: در میان چهار سد تامین‌کننده آب تهران فقط ذخایر سد لتیان چهار درصد کاهش داشته و ذخایر سه سد دیگر یا ثابت بوده یا افزایش داشته است. مثلا ذخایر سد لار ۶۷ درصد و سد طالقان دو درصد افزایش داشته،‌ اما ذخیره سد کرج در حد ۱۸۹ میلیون مترمکعب مانند قبل ثابت مانده است، لذا همان‌طور که عرض کردم، مشکل ما انتقال و توزیع این حجم آب و تصفیه آن است.

وی با اشاره به آخرین آمار مصرف آب در تهران گفت: مصرف آب تهران در روز یکشنبه ۱۸ تیرماه به سه میلیون و ۱۵۱ هزار مترمکعب افزایش یافته است که در مقایسه با دو روز قبل آن یعنی جمعه ۱۶ تیرماه رشد زیادی را نشان می‌دهد. مصرف آب در روز یادشده سه میلیون و ۹۱ هزار مترمکعب بوده که در این صورت فقط در طول سه روز مصرف آب تهران حدود ۶۰ هزار مترمکعب افزایش یافته است.

این مقام مسوول از مردم خواست در طول دو ماه آینده در مصرف غیرضروری آب صرفه‌جویی کنند تا پایتخت با مشکل افت فشار آب مواجه نشود.

به گفته وی، تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب برای تحقق این هدف کافی است.

تامین آب و برق مسکن مهر تا پایان امسال

در همین حال وزیر راه و شهرسازی از دستور ویژه وزیر نیرو برای تامین آب و برق و شبکه فاضلاب همه واحدهای مسکن مهر استان تهران تا پایان سال ۹۱ خبر داد و گفت: این برنامه پروژه‌های جدید ثبت‌نام شده را دربرنمی‌گیرد.

به گزارش ایرنا، علی نیکزاد دیروز در حاشیه نشست ویژه‌ای که به منظور تعیین تکلیف تامین زیرساخت‌های ‌آب و برق و شبکه فاضلاب واحدهای مسکن مهر برگزار شد، گفت: براساس توافق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو و استانداری تهران، همه واحدهای مسکن مهر در حال افتتاح تا پایان سال ۹۱ براساس زمان‌بندی، تاسیسات آب و برق دریافت می‌کند.

نیکزاد با قدردانی از وزارت ارتباطات و فناوری در تامین شبکه مخابرات شهرک‌های مسکن مهر افزود: از نظر تامین گاز این واحدها مشکلی وجود ندارد و امیدواریم کمبودهای موجود در بخش‌های آب و برق و انشعاب فاضلاب نیز برطرف شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.