افزایش میانگین سبد نفتی اوپک در شهریورماه

در گزارش منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی؛

میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در شهریور ماه سالجاری با ۴٫۹ درصد افزایش نسبت به مردادماه به ۱۱۱٫۵ دلار برای هر بشکه رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در کشورش با عنوان نگاهی به روند شاخص های مالی ایران و جهان در شهریورماه سالجاری به تشریح روند حرکت بهای هر بشکه سبد نفتی اوپک در ماه گذشته پرداخته است.

که براساس آن اگرچه بهای هر بشکه در روزهای میانی ماه روندی صعودی داشته است.

براساس این گزارش طی ماه گذشته قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک حدود ۱۰۵٫۸ دلار تا ۱۱۴٫۸ دلار در نوسان بود به طوری که قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک از ۱۱۲٫۲ دلار در روز اول شهریورماه به ۱۰۸٫۵ دلار در آخرین روز شهریورماه کاهش یافت.

طبق این گزارش قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در هشت روز ابتدای دوره روند نزولی را طی کرده که تصمیم آژانس بین المللی انرژی برای استفاده از ذخایر استراتژیک قبل از ماه سپتامبر با رویکرد جلوگیری از آسیب دیدن رشد اقتصادی جهانی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در روزهای ابتدایی شهریور بود.

این گزارش حاکی از آن است، قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک طی روزهای ۹ تا ۱۴ شهریورماه روند صعودی در پیش گرفت که افزایش احتمال اتخاذ سیاست های انبساطی در آمریکا و مخالفت اقتصادهای بزرگ منطقه یورو با آزاد کردن ذخایر استراتژیک خود از عوامل موثر بر این روند بود.

این گزارش می افزاید: قیمت سبد نفتی اوپک با روند کاهشی از ۱۱۳٫۷ دلار در روز ۲۷ شهریور به ۱۰۵٫۸ دلار در روز آخر رسید.

افزایش ذخایر نفتی آمریکا فروش بیش از حد نفت پیش از تعطیلات سال نو یهودیان و افزایش تولید نفت خام توسط برخی اعضای اوپک به ویژه عربستان که با هدف پایین آوردن قیمت نفت دنبال می شود از مهمترین دلایل موثر بر روند نزولی قیمت نفت خام طی روزهای پایانی شهریورماه محسوب می شود.

لازم به ذکر است، هر چند کاهش ارزش دلار در برابر یورو در آخرین روزهای شهریور باعث افزایش اندکی در قیمت نفت خام شد اما با این قیمت سبد نفتی اوپک در روزهای پایانی ماه در سطوح پائین تر از ابتدای دوره قرار گرفت./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.