افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌ها

جام جم آنلاین: هفته گذشته توافق دو وزارتخانه بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر سر افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌ها اعلام شد، اما وزیر بهداشت با چند روز تاخیر اعلام می‌کند: افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌ها علامت آن است که حتما کسری پنهانی در اعتبارات خواهیم داشت.

هنوز جزئیات تعرفه‌های مصوب پزشکی امسال به صورت رسمی اعلام نشده است، اما شنیده‌ها حاکی است که بیمه‌ها خواستار افزایش حدود ۱۵ درصدی تعرفه‌ها بودند و وزارت بهداشت رشد ۲۵ درصدی را پیشنهاد داده بود،سازمان نظام پزشکی نیز خواستار رشد ۳۰ درصدی تعرفه‌ها بود که سرانجام رشد متوسط ۲۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی برای امسال تصویب شد.

به گفته مرضیه وحید دستجردی با توجه به نرخ تورم در کشور، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و هزینه‌های ناشی از آن و همچنین با توجه به این که تورم در بخش درمان همواره بیشتر از تورم در بخش عمومی کشور است، برآورد وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌ها رشد ۲۵ درصدی بود که روی آن هم پافشاری کردیم، اما در نهایت با توجه به مسائل مطرح در این زمینه، با افزایش ۲۰ درصدی توافق شد.

سال گذشته پیشنهاد وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌های تشخیصی ـ درمانی، رشد ۲۳ درصدی بود، اما نهایتا افزایش ۹ درصدی تصویب شد.

امسال نیز پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی وزارت بهداشت به ۲۰ درصد تبدیل شده است با این تفاسیر مشکلات بودجه‌ای وزارت بهداشت و به تبع آن مشکلات مردم در حوزه درمان همچنان ادامه خواهد داشت.

اگر کسری بودجه وزارت بهداشت در سال‌های اخیر را حساب و کتاب کنیم قطعا پیش‌بینی کارشناسان در خصوص افزایش مشکلات این بخش به وقوع خواهد پیوست.

ورشکستگی بیمارستان‌ها

تصویب رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی به ورشکستگی بیشتر بیمارستان‌های دولتی منجر می‌شود، زیرا بخش خصوصی به هر صورت با زیرمیزی و رومیزی خودش را جمع و جور می‌کند و بیماران در بخش دولتی هستند که با افت کیفیت خدمات بیش از همه متضرر می‌شوند.

رییس جامعه متخصصان داخلی ایران در گفت‌وگو با فارس ادامه می‌دهد: این رشد تعرفه‌های پزشکی شاید برای مطب‌ها و پزشکان و موسسات خصوصی تاثیر چندانی نداشته باشد زیرا این مراکز به هر حال به صورتی که شما خبرنگاران اسمش را زیرمیزی می‌گذارید خودشان را جمع و جور می‌کنند، من نگران وضعیت بیمارستان‌های دولتی هستم.

ایرج خسرونیا ادامه می‌دهد: رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در حالی اعلام می‌شود که خود مسئولان بانک‌ها از تورم بالای ۴۰ درصدی سخن می‌گویند و با توجه به این‌که تورم در بخش سلامت از تعرفه عمومی جامعه بالاتر است اصلا قابل قبول نیست.

به گفته او، باز هم افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی پذیرفتنی نیست و زیر نرخ تورم پارسال است در حالی که پارسال هم تعرفه‌های پزشکی بین هفت تا ۹ درصد رشد پیدا کرد.

خسرونیا معتقد است: بیمارستان‌های دولتی با توجه به بدهی‌های سنگینی که از گذشته دارند با رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌ها در حالی که هزینه‌های آنها به مراتب بیش از این افزایش پیدا کرده است، باید فشار بسیار سنگینی را تحمل کنند و به نظر من ورشکستگی بیمارستان‌های دولتی با این تعرفه‌ها بیشتر هم می‌شود.

هنوز سلامت اولویت نیست

ابتدای امسال مجلس از اختصاص بودجه ۶۰۰۰ میلیارد تومانی به وزارت بهداشت خبر داد، وزارت بهداشت نیز بر این اساس قول رایگان شدن خدمات مراکز دولتی خصوصا بیمارستان‌ها را اعلام کرد.

با توجه به افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌ها و کسری‌های گفته شده پیش‌بینی می‌شود بخش اعظم این بودجه صرف حل مشکلات شود و وعده رایگان‌شدن خدمات همچنان باقی بماند. به اعتقاد کارشناسان هنوز بودجه سلامت اولویت مسئولان نیست.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.