افزایش ۲۸ درصد ترانزیت بین‌المللی از خاک ایران

افزایش ۲۸ درصد ترانزیت بین‌المللی از خاک ایران

جام جم آنلاین: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از ترانزیت ۳ میلیون و ۹۸۸ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی در چهار ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد افزایش داشته است.

“شهریار افندی‌زاده” با بیان اینکه میزان ترانزیت کالا از خاک ایران به نحو چشمگیری در سال‌جاری افزایش داشته است، افزود: این اتفاق با توجه به موقعیت مناسب جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ارتباط میان آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کوتاه بودن مسیر و ارزان بودن حمل و نقل رخ داده است.

وی گفت: در کنار این امتیاز بزرگ جغرافیایی دولت دهم همواره به رشد ترانزیت توجه ویژه‌ای دارد و با تلاش‌‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تکمیل و بهسازی مسیرهای ترانزیتی و پایانه‌های مرزی زمینی بستر ترانزیت هموارتر شده است.

افندی‌زاده افزود: در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۳ میلیون و ۶۲۷ هزار تن معادل ۹۱ درصد از طریق جاده و ۳۶۰ هزار تن معادل ۹ درصد از طریق راه‌آهن حمل شده است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت اظهار کرد: از مجموع کالاهای ترانزیتی، ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تن کالاهای غیرنفتی و یک میلیون و ۶۸۴ هزار تن هم مواد نفتی بوده است.

وی افزود: تحریم‌ها از سوی برخی دولت‌ها تاثیر چندانی در  اقتصاد حمل و نقل نداشته است و تجار و بازرگانان برای حمل کالاهای خود خاک جمهوری اسلامی ایران را بهترین گزینه می‌دانند.

افندی‌زاده گفت: بندرعباس با ۲۹٫۵ درصد، پرویزخان با ۲۳٫۷ درصد و باشماق با ۱۰ درصد فعال‌ترین مرزها در زمینه ترانزیت ورودی کالا به کشور هستند. بندر امام با ۲۷٫۴ درصد، بندرعباس با ۱۳٫۹ درصد فعال‌ترین مرزها در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور محسوب می‌شوند.

افندی‌ازده با اشاره به اینکه ۵۳ درصد کالاهای ترانزیتی با کامیون‌های ایرانی حمل شده است، افزود: بیشترین تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی برحسب مبدا – مقصد به ترتیب از عراق به امارات، ترکیه به ترکمنستان و امارات به افغانستان صورت گرفته است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.