افزایش آمار کشته‌های انفجار بیروت به ۱۴۵ تن/ ماکرون: کمک‌ها به دست‌های فاسد نخواهد رسید

رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه قول کمک به لبنان را داد، اما به شهروندان عصبانی و شوکه از انفجاری که ۱۴۵ تن را کشت، اطمینان داد هیچ چک سفیدی به رهبران لبنانی داده نخواهد شد، مگر آنکه آن‌ها دست به اصلاحات بزنند و از فساد شایع دست بردارند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون طی یک کنفرانس خبری و در پایان یک سفر دراماتیک به بیروت، خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار ویران‌گری شد که سراسر بیروت را لرزاند و گفت این انفجار، یک علامت اضطراری برای انجام اصلاحات ضد فسادی است که جمعیتی عصبانی، خواستار آن هستند.

ده‌ها تن بعد از انفجار روز سه‌شنبه بیروت در منطقه بندری این شهر که ۵ هزار زخمی و حدود ۲۵۰ هزار خانه غیرقابل سکونت به جا گذاشت، هنوز مفقود هستند. این انفجار، کشوری را در هم کوبید که پیش از آن نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با رکود اقتصادی و افزایش مبتلایان بیماری کرونا بود.

یک منبع امنیتی گفت تعداد کشته‌ها به ۱۴۵ نفر رسیده و مقامات نیز گفته‌اند این رقم ممکن است افزایش پیدا کند.

ماکرون اظهار کرد که به مقامات لبنانی، پیشنهاد نقشه راه اصلاحات فوری به منظور آزادسازی میلیاردها دلار کمک مالی از جامعه بین‌المللی را ارائه داده و در ماه سپتامبر برای پیگیری این موضوع، به لبنان باز خواهد گشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر اصلاحات انجام نشود، لبنان به غرق شدن ادامه خواهد داد. آنچه اینجا مورد نیاز است، تغییر سیاسی است. انفجار باید شروع عصر جدیدی باشد.

رئیس جمهور فرانسه افزود، کشورش، کنفرانس بین‌المللی کمک به لبنان را ترتیب خواهد داد و همچنین وعده “حاکمیت شفاف” را داد تا بنای بر آن، کمک‌ها به مردم، ان‌جی‌اوها و گروه‌های نجات، و نه نخبگانی که متهم به فساد و سوءمدیریت هستند، برسد.

ماکرون به خبرنگاران گفت: در بین دیگر تغییرات ضروری، حسابرسی از بانک مرکزی لبنان مورد نیاز است و اینکه بانک جهانی و آمریکا در اصلاحات لبنان نقش بازی خواهند کرد. مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول نیز به خاطر ناکامی دولت لبنان در اجرای اصلاحات جدی، متوقف شده است.

پیش‌تر، ماکرون در حالی که به نشانه عزا کروات سیاه پوشیده بود، از محل انفجار و خیابان‌های آسیب‌دیده بیروت بازدید کرد، جایی که جمعیت عصبانی خواستار پایان‌ بخشیدن به “رژیم” سیاست‌مداران لبنانی بودند و آن‌ها را مقصر ایجاد فاجعه برای لبنان می‌دانستند.

وی خطاب به جمعیتی که به دیدار او آمدند، گفت: به شما تضمین می‌دهم این کمک‌ها به دستان فاسد سپرده نخواهند شد.

وی در محل سکونت سفیر فرانسه و جایی که یک ژنرال فرانسوی دقیقاً صد سال پیش، از ایجاد کشور لبنان خبر داد، اظهار کرد این دیگر وظیفه فرانسه نیست که به رهبران لبنانی بگوید چه کنند، اما او می‌تواند اعمال فشار کند.

ماکرون در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانسوی “بی‌اف‌ام”، گفت اگر فرانسه نقش خود را به عنوان قدرتی که به چندجانبه بودن و منافع مردم لبنان باور دارد، ایفا نکند، دیگر قدرت‌ها مانند ایران، عربستان سعودی یا ترکیه ممکن است دست به دخالت در این موضوع بزنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.