افزایش ابتلا به سرطان پوست با تغییرات آب و هوایی

افزایش ابتلا به سرطان پوست با تغییرات آب و هوایی

سال هاست خبرهای زیادی مبنی بر افزایش گازهای گلخانه ای و از بین رفتن لایه ازن و به دنبال آن خبرهایی مبنی بر افزایش بیماری های پوستی بویژه سرطان پوست می شنویم. سال هاست دانشمندان با مطالعه تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین به این نتیجه رسیده اند که ادامه این روند بر کره زمین اثرات مخربی دارد و زمین را با خطرات زیست محیطی زیادی مواجه می کند، اما با مطالعاتی که اخیرا توسط محققان انجام گرفته، مشخص شده است تغییرات آب و هوایی نه تنها بر اکوسیستم کره زمین که بر سلامت عمومی انسان ها نیز اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

براساس این مطالعات که توسط گروهی از محققان دانشگاه هاروارد صورت گرفته، آنها به شواهد تازه ای دست یافته اند که براساس آن ارتباط زیادی بین تغییرات آب و هوایی و نقص لایه ازن وجود دارد که همین امر سبب می شود با کاهش لایه ازن میزان تابش اشعه مضر ماورای بنفش خورشید بر سطح زمین افزایش یابد و این امر سبب شیوع بیماری سرطان پوست خواهد شد. لایه ازن در فاصله ۱۵ تا ۳۰ کیلومتری زمین و در لایه استراتوسفر قرار دارد. این لایه می تواند مانع عبور اشعه هایی که نفوذپذیری بالایی دارد شود و اشعه هایی با نفوذپذیری کمتر را از خود عبور دهد. نور خورشید شامل طیف های مختلفی از پرتو هایی با طول موج های متفاوت است که نور مرئی بخشی از آن را شامل می شود. اشعه ماورای بنفش و حتی پرتوهایی با طول موج کمتر از ماورای بنفش (UV) که برای حیات بسیار مضر است، در تشعشع خورشید وجود دارد. این پرتو ها قابلیت نفوذ بسیار بالایی دارد. بعضی از این پرتوها حتی می تواند از لایه های سطحی پوست عبور کند و به بافت های درونی برسد و به آنها آسیب برساند. اشعه ماورای بنفش براحتی به پوست آسیب می رساند و یکی از علل اصلی سرطان پوست به شمار می رود. این اشعه باعث مرگ میکروارگانیسم ها نیز می شود.

بنا به گفته محققان، شدت و اندازه توفان های جوی ارتباط زیادی با میزان تولید این دو عنصر و در نهایت تخریب لایه ازن دارد. از طرفی با کاهش و تخریب لایه ازن، بر میزان شدت تابش اشعه فرابنفش خورشید افزوده می شود که در نهایت به افزایش نرخ ابتلا به سرطان پوست منجر خواهد شد. بنابراین نفوذ هر چه بیشتر مولکول های بخار آب به جو، عامل اصلی تخریب لایه ازن است. لازم به ذکر است، استراتوسفر یا پوش سپهر، دومین لایه بزرگ اتمسفر است که بالای تروپوسفر و پایین مزوسفر قرار دارد و از ویژگی های آن افزایش تدریجی دماست. یکی دیگر از ویژگی های استراتوسفر میزان نسبتا زیاد گاز ازن بویژه در اطراف لایه استراتوپوز است که ضخامتی حدود ۱۶ تا ۳۰ کیلومتر دارد و لایه ازن نیز در این لایه تشکیل می شود. دما در بعضی نواحی این لایه به ۶۰ درجه سانتی گراد می رسد.

محققان می گویند، از آنجا که میزان تغییر و تبدیل مولکول های بخار آب به کلر و برم به میزان و شدت و فراوانی بروز توفان و رعد و برق در این لایه جو بستگی دارد، لذا آنها ابتدا باید بتوانند این میزان و شدت وقوع توفان ها را تخمین بزنند. از طرفی آنها بر این باورند که میزان بالای دی اکسید کربن در جو از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی و بروز توفان های شدید است، لذا هر چه بر میزان دی اکسید کربن افزوده شود، بر میزان و شدت توفان های جوی نیز افزوده می گردد که افزایش این توفان ها سبب تبدیل مولکول های بخار آب به برم و کلر شده، در نهایت به تخریب لایه ازن منجر می شود و تخریب این لایه محافظ نیز بر سلامت آدمی اثرات نامطلوبی برجا خواهد گذاشت. بنابراین افزایش تولید گازهای گلخانه ای نه تنها به گرم شدن کره زمین می انجامد، بلکه سبب افزایش تولید دی اکسید کربن و افزایش میزان تغییرات و ناپایداری های جوی می شود که این مساله نیز به از بین رفتن لایه ازن می انجامد. براساس مطالعات این گروه تحقیقاتی، آنها دریافته اند که در سال های اخیر، میزان ابتلا به سرطان پوست در آمریکا افزایش چشمگیری داشته، به طوری که براساس آمارها همه ساله تعداد یک میلیون نفر به بیماری سرطان پوست مبتلا می شوند که رقم نگران کننده ای است. بر همین اساس آنها دریافتند که این افراد بیشتر در مکان هایی سکونت دارند که در معرض افزایش گازهای گلخانه ای و افزایش حجم دی اکسید کربن و در نهایت کاهش لایه ازن است.

به گفته محققان، با ادامه این روند و افزایش تابش اشعه زیانبار ماورای بنفش، ماده ژنتیک یا همان DNAدر محصولات کشاورزی نظیر گندم، سویا، ذرت و… نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که با بروز جهش های ژنتیک ناشی از تابش این اشعه بر این محصولات و مصرف آن توسط آدمی، سلامت انسان ها نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

آنها با بررسی ها و مشاهداتی که طی این سال ها انجام داده اند، دریافته اند که بر میزان تغییرات و ناپایداری های جوی بویژه در لایه استراتوسفر افزوده شده که این افزایش سبب بروز توفان های سهمگینی می شود و این توفان ها سبب تغییر مولکول های بخار آب و تبدیل آنها به ترکیبات رادیکال های آزاد کلر و برم می گردد و همان طور که گفته شد، این رادیکال های آزاد سبب تخریب مولکول های لایه ازن می شود. بنابراین می توان دریافت که با افزایش گازهای گلخانه ای و افزایش دی اکسید کربن و گرم شدن زمین بر میزان بخار شدن آب ها از سطح زمین و در نهایت افزایش بروز توفان های سهمگین افزوده می شود و به کاهش لایه ازن و افزایش تشعشعات ماورای بنفش می انجامد و در نهایت به افزایش ابتلا به انواع سرطان های پوست منجر خواهد شد.

این دانشمندان می گویند که از چگونگی شکل گیری کامل این فرآیند هنوز چیزی نمی دانند و هنوز نمی توانند میزان نفوذ بخار آب و میزان رادیکال های آزاد کلر و برم را به این لایه از جو یعنی استراتوسفر سنجش کنند. آنها امیدوارند در آینده ای نزدیک به جزئیات کامل تری از چگونگی شکل گیری این فرآیند دست یابند.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.