افزایش تعداد جوانانی که سکته می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج تحقیقات دکتر برت کیسلا از دانشگاه سینسیناتی در اوهایو که از ۱٫۳ میلیون بزرگسال آمریکایی انجام شده نشان می دهد که نرخ سکته میان بیماران ۲۰ تا ۵۴ ساله از ۱۲٫۹ درصد در سال ۱۹۹۳ به ۱۸٫۶ درصد در سال ۲۰۰۵ رسیده است.

نتایج این تحقیقات در مجله عصب شناسی منتشر شده است.

کیسلا و همکارانش اظهار داشتند که افزایش سکته در جوانان طی یک دهه گذشته احتمالا نشاندهنده تغییر عواملی است که سکته را ایجاد می کند که در آن میان می توان به افزایش فشار خون، دیابت و استعمال دخانیات در جوانان اشاره کرد.

طی دوره این تحقیق، شیوع سکته به طور کلی در بیماران سفید پوست ۵۵ ساله و مسن تر و بیماران سیاه پوست ۶۵ ساله و مسن تر کاهش یافت. اما این کاهش ها همزمان با افزایش شیوع سکته میان بیماران ۲۰ تا ۴۴ ساله سفید پوست و ۲۰ تا۵۴ ساله سیاه پوست بود.

در کل گروه- بیماران ۲۰ تا ۵۴ ساله – شیوع سکته میان سیاه پوستها از ۸۳ به ۱۲۸ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده و این میزان میان بیماران سفید پوست تقریبا دو برابر بوده به طوری که از ۲۶ به ۴۸ مورد به ازای ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که این آمارها به ترتیب در سالهای ۱۹۹۳ /۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۵ گرفته شده است.

اکثر سکته ها در جمعیت جوان تر به واسطه انفارکتوسها صورت گرفته است. نسبت اولین سکته در فرد به واسطه انفارکتوسها در دوره این تحقیق از ۵۶٫۸ درصد به ۶۵٫۷ درصد در بیماران ۲۰ تا ۴۴ ساله رسیده است، اما این افزایش از نظر آماری چندان قابل توجه نبوده است.

نویسندگان این تحقیق اظهار داشتند که درمیان بیماران این گروه سنی، افزایش فشار خون و استعمال دخانیات افزایش یافته است اما از سوی دیگر میزان چاقی افراد از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ کاهش داشته است.

نتایج این تحقیق در مقایسه با اطلاعات تحقیقات ملی بهداشت و تغذیه در سالهای ۱۹۹۹/۲۰۰۰ و ۲۰۰۵/ ۲۰۰۶ در میان بیماران همین گروه سنین نشان می دهد که نرخ شیوع سکته برای تمام عوامل ریسک مهم بالاتر بوده است، اگرچه کلسترل بالا در سطح تمام بیماران از شیوع قابل توجهی برخوردار بوده است.

نویسندگان اشاره کرده اند که شیوع عوامل خطر سکته از جمله افزایش فشار خون، دیابت و دخانیات درمیان جمعیت جوانی که به سکته مبتلا شده اند افزایش داشته است.

آنها افزوده اند که علل شیوع این روندها مشخص نیست اما این احتمال وجود دارد که این روند سکته جوانان مربوط به تغییر عوامل ریسک سکته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.