افزایش تعداد دانشکد‌ه‌ها در دستور کار دانشگاه شهید چمران

۱۱اردیبهشت،

27-34.jpg

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، از برنامه دانشگاه برای راه‌اندازی ۳۰ رشته تازه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر علیرضا زراسوندی در مراسم تجلیل از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز، با تبریک روز معلم به اساتید و تمام دست‌اندرکاران حوزه آموزش و همچنین تبریک ولادت حضرت زهرا(س)، گفت: معتقدیم تمام دانشجویان دانشگاه شهید چمران از پتانسیل و توان بسیار بالایی برخور دارند و دانشجویان دارای استعدادهای درخشان نمایندگان این دانشجویان می باشند.

وی با اشاره به پیشینه دانشگاه شهیدچمران، این دانشگاه را اولین دانشگاه جهان به‌ صورت شکل آکادمیک دانشگاه و به معنای متمرکز کردن علوم در یک حوزه جغرافیایی توصیف کرد و افزود: این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی به نام سردار علم و اخلاق، شهید دکتر مصطفی چمران مزین شد و نوزایی تازه علمی آن مصادف با این دوره است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وجود ۱۳ دانشکده و ۵۳ گروه آموزشی در این دانشگاه، اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد گروه‌های آموزشی، جذب اعضای هیأت‌علمی و افزایش تعداد دانشجویان با نگاه ویژه به تحصیلات تکمیلی، بعضی دانشکده‌ها قابلیت تبدیل به دانشکده های تازه را دارند، بر این اساس قطعاً در آینده نزدیک شاهد افزایش تعداد دانشکد‌ه‌های دانشگاه خواهیم بود و این کار در دستور کار هیأت‌رئیسه دانشگاه قرار دارد.

زراسوندی یکی از مباحث بسیار بااهمیت برای دانشگاه را توسعه تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی در اولویت برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها قرار دارد و در نهایت منجر به توسعه و ارتقا دانشگاه خواهد شد. در واقع کسب رتبه‌های اخیر از سوی دانشگاه قطعأ حاصل تلاش مجموعه دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی است و این به سادگی حاصل نمی‌شود.

وی با بیان‌ اینکه دانشگاه امروز به جایگاه رفیعی در حوزه های مختلف دست‌ یافته‌ است، تصریح‌کرد: در حال حاضر در مقاطع کاردانی‌، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری PhD و دکتری حرفه‌ای به‌ ترتیب ۳، ۴۸، ۷۷، ۴۵ و ۱ رشته و در مجموع ۱۷۴ رشته و ۲۳۳ گرایش در دانشگاه وجود دارد که البته این آمار به‌طور مستمر در حال افزایش است و با توجه به این تعداد رشته‌گرایش بعضی دانشگاه ها در کشور به‌ عنوان دانشگاه‌های مادر، بزرگ یا جامع شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه ارتقا به رتبه بالاتر در دستور کار وزارت علوم در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی است، افزود: دانشگاه‌های مادر و جامع باید به سمتی حرکت کنند که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر از تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی شود.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه شهید چمران هم همین رویکرد را دنبال می‌کند، البته دانشگاه هنوز تاحدودی با عدد پیشنهادی وزارت علوم فاصله دارد، اما پیش‌بینی می‌کنیم با برنامه‌هایی که طراحی شده طی یک تا دو سال آینده به عدد قابل قبول که ۵۰ درصد است، دست یابیم. البته دستیابی به این هدف مستلزم توسعه تحصیلات تکمیلی است.

زراسوندی با اشاره به پیگیری دانشگاه برای بازنگری دروس و سرفصل‌ها، خاطرنشان کرد: در این زمینه دانشجویان دارای استعدادهای درخشان بهتر می‌توانند به مجموعه دانشگاه کمک کنند، البته طرح آمایش آموزش عالی کشور نیز همین نظر را دارد و بسیاری رشته -گرایش‌ها در کشور از نظر سرفصل‌ها، بومی‌سازی دانش‌ها، تقاضا محور کردن و پژوهش محور کردن نیاز به بازنگری جدی دارند.

زراسوندی با بیان این‌که به همت معاونت مالی‌ و اداری با وجود تمام مشکلات مالی دانشگاه، حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی توانسته حداقل‌ها را رعایت و از بروز مشکل برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی و پایان‌نامه‌های دانشجویان جلوگیری کند، افزود: به همت معاونت مالی‌ و اداری دانشگاه هدایایی برای دانشجویان دارای استعداد درخشان در نظر گرفته شد که البته به ویژه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری استعداد درخشان تا حدودی با سال قبل متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان دارای استعداد درخشان به‌ ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند به‌عنوان بازوهای توانمند دانشگاه در ارتقای جایگاه دانشگاه مؤثر باشند، تصریح کرد: در واقع دوره‌های کارشناسی زیرساخت است، اما در مقاطع تحصیلات تکمیلی فعالیت‌های دانشجویان ظهور و بروز می‌یابد و این فعالیت‌ها به صورت مقالات علمی‌ و پژوهشی و طرح‌های تحقیقاتی، ارتقا دانشگاه و گروه‌های آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.