افزایش تولد جنین‌های فریز شده در آینده

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق پژوهش‌های انجام گرفته در سطح دنیا مشخص شده که فریزکردن جنین نتایج بهتری را در باروری افراد نازا دارد، از این رو شانس استفاده بیشتر از این روش در آینده وجود دارد.

 غلامرضا دشتی امروز در گفت‌وگو با فارس در اصفهان اظهار کرد: به دلیل عوارض دارویی کمتری که فریزکردن جنین و تولد نوزاد از این روش بر افراد نازا دارد، احتمال دارد که این روش بیشتر از سوی خانواده‌ها برای فرزنددار شدن انتخاب شود.
 
وی افزود: روش فریزکردن جنین از سال ۱۹۸۴ در دنیا آغاز شد و در ایران نخستین بار استارت آن در مرکز باروری و ناباروری یزد کلید خورد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این پرسش که با چه اطمینانی به تولد جنین‌های فریز شده اقدام می‌کنید در حالی که نمی‌توانید با اطمینان بگویید که رشد جسمی یا روحی آنها ۱۰ یا ۲۰ سال آینده با فرزندان حاصل از زایمان طبیعی یکی است، ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز عوارض جانبی از تولد جنین‌های فریز شده در سطح دنیا گزارش نشده و هیچ تحقیق علمی در  این عرصه صورت نگرفته است.
 
روند نازایی در ایران پرسرعت شده است
 
وی با بیان اینکه بهترین زمان باروری برای زنان ۲۵ و برای مردان تا ۳۰ سالگی است، تصریح کرد: در صورتی که باروری پس از این سنین انجام بگیرد، بدن ضعیف‌تر شده و تولد نوزادان با اختلالات ژنتیکی بیشتر می‌شود.
 
دشتی از افزایش مشکلات نازایی در کشور خبر داد و تاکید کرد: نازایی عوامل مختلفی دارد که عوامل روحی و روانی و مشکلات شغلی دلیل نازایی ۴۰ درصد مردان است.
 
وی با اشاره به اینکه دلایل ۱۵ درصد از نازایی زنان مربوط به دستگاه تناسلی، ۱۰ درصد مربوط به رحم و ۳۰ درصد مربوط به لوله رحم است، اظهار کرد: اختلالات تخمکی از دیگر دلایل ایجاد ناباروری در زنان است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هیچ‌گاه بی‌فرزندی را توصیه نمی‌کنم زیرا تاثیرات روانی و اجتماعی که به خانواده‌ها وارد می‌سازد بیشتر از عوارض بارداری‌های مصنوعی است، گفت: طلاق بزرگ‌ترین تاثیر اجتماعی بی‌فرزندی است که بر زوجین تحمیل می‌شود، به همین دلیل استفاده از روش‌های مصنوعی برای باروری اگرچه با عوارضی همراه است را به خانواده‌ها توصیه می‌کنم.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.