افزایش تولید، قیمت قارچ را کاهش داد

افزایش تولید، قیمت قارچ را کاهش داد

تولید روزانه حدود ۷۰ الی ۸۰ تن قارچ در واحدهای صنعتی بزرگ و تولید واحدهای کوچک و خانگی، تولیدکنندگان را مجبور به فروش قارچ به کمتر از نرخ پیشنهادی جهاد کشاورزی کرده است.

 

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی قارچ ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: حجم تولید قارچ در کشور به حدی افزایش یافته که مازاد مصرف وجود دارد و تولیدکنندگان مجبور به فروش آن به قیمت کمتر از نرخ کارشناسی جهاد کشاورزی هستند.

عباس رنجبر افزود: جهاد کشاورزی با کارشناسی‌هایی که بر روی قیمت تمام شده تولید قارچ انجام داده، هزینه تمام‌شده هر کیلوگرم از این محصول را چهارهزار و ۵۸۲ تومان درب کارخانه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در روز ۷۰ الی ۸۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود که در حدود ۲۰ درصد تولید روانه صنایع تبدیلی برای مصرف در کنسروسازی‌ها و فرآورده‌های گوشتی می‌شود.

 

پرورش خانگی قارچ به تولیدات صنعتی لطمه وارد کرد

فعال بخش خصوصی ادامه داد: علاوه بر تولید روزانه ۷۰ تا ۸۰ تنی واحدهای صنعتی تولید قارچ حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد مصرف بازار در واحدهای کوچک یا اصطلاحاً زیرپله‌ای تولید می‌شود.

رنجبر تصریح کرد: در مواردی شاهد تبدیل گاوداری‌ها و مرغداری‌ها به جایگاه پرورش قارچ بوده‌ایم که از نظر بهداشتی شایستگی تولید قارچ خوراکی را ندارند.

وی یادآور شد: واحدهای کوچک به‌دلیل شرایط نامناسبی که برای تولید دارند، به سرعت تعطیل می‌شوند و صرفه اقتصادی ندارند. همچنین به‌دلیل نداشتن پروانه بهداشت، هیچ نوع نظارتی بر روی تولید آن صورت نمی‌گیرد.

عضو هیئت مدیره قارچ ایران در پایان تأکید کرد: تولید قارچ به این شکل به واحدهای صنعتی و دارای پروانه بهداشت لطمه می‌زند و تولید آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910718-03

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.