افزایش تولید میدان نفتی مشترک فروزان تا پایان امسال

۰۱م آذر ،

310-3.jpg

مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره از افزایش تولید نفت‌خام میدان نفتی مشترک فروزان تا پایان امسال خبر داد.

محمد باقر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی مشترک فروزان گفت: توسعه این میدان به خوبی پیش می‌رود به‌طوری که قسمتی از پروژه که به شرکت توسعه ایران پترو واگذار شده بود، تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد.

وی همچنین در مورد قسمت دیگر پروژه توسعه میدان مشترک فروزان که توسط شرکت مهندسی و تاسیسات دریایی ایران در حال انجام است، گفت: این شرکت ساخت عرشه‌های طرح را برعهده گرفته است که باید طبق برنامه ۲۰ ماهه پروژه را تحویل دهد.

به گفته‌ی مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره این پایه عرشه در کشور کره جنوبی در حال ساخت است.

وی با اشاره به برنامه‌ی تزریق گاز به میدان فروزان گفت: از طریق تزریق گاز موقت به این میدان نفتی سال آینده حدود ۵ تا ۱۰ هزار بشکه افزایش تولید از این میدان خواهیم داشت.

ساخت دو عرشه میدان فروزان توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی انجام می‌شود که بنا بر اعلام قائم مقام پروژه‌های این شرک با توجه به اولویت وزیر نفت در تکمیل میادین مشترک نفت و گاز قرار شد ساخت دو عرشه مورد نیاز میدان نفتی فروزان توسط کره‌ای‌ها انجام شود.

‌درحال حاضر از این میدان نفتی روزانه کمتر از ۴۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود که در صورت توسعه آن این عدد به ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که با تکمیل طرح توسعه این میدان روزانه ۱۰ میلیون دلار عاید کشور شود.

به گزارش ایسنا، شرکت ملی نفت ایران اردیبهشت‌ ۱۳۸۱ قرارداد اجرایی طرح توسعه‌ میدان نفتی فروزان را با هدف افزایش تولید در قالب بیع متقابل با شرکت پتروایران امضاء کرد و طبق قرار‌داد این شرکت موظف شد ۶۵ هزار بشکه تولید نفت خام این میدان مشترک نفتی را افزایش دهد.

البته پس از مدتی شرکت نفت فلات قاره به عنوان بهره‌بردار طرح اعلام کرد که میدان نفتی فروزان توانایی تولید نفت خام بیشتری دارد و برهمین اساس شرح و حال پروژه تغییر کرد و تغییرات تازهی در طراحی‌ها و نوع تاسیسات صورت گرفت.

در نهایت این تغییرات هزینه‌ طرح توسعه‌ این میدان را افزایش داد و تامین مالی پروژه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد؛ به‌طوری که این افزایش قیمت را شورای اقتصاد تصویب نکرد و پروژه متوقف شد. به پیشنهاد شرکت مهندسی و توسعه‌ نفت، قرار‌داد اجرای طرح توسعه‌ میدان فروزان فسخ و اجرای آن به شرکت نفت فلات قاره سپرده شد.

هم‌اکنون آخرین وضعیت برداشت از میدان مشترک نفتی فروزان روزانه کمتر از ۴۵ هزار بشکه است و محمود زیرکیان‌زاده، مدیرعامل شرکت فلات قاره ابراز امیدواری کرده است که تولید ایران از میدان نفتی فروزان تا پایان امسال رشد ۲۰ درصدی را تجربه کند و به بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

علاوه بر این، هدف از اجرای طرح توسعه میدان فروزان که عرب‌ها آن را “مرجان” می‌نامند، ساخت تاسیسات تازه برای ارسال گازهای همراه نفت به جزیره خارک به‌منظور جلوگیری از سوزاندن آن، بررسی ظرفیت افزایش بیشتر تولید فروزان و شناسایی لایه‌های تازه تولیدی آن است.

با تکمیل طرح توسعه میدان فروزان، به جای سوزاندن روزانه ۲۵۸ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت، این حجم از گاز به عنوان خوراک به ان.جی ال خارگ منتقل می‌شود و بر همین اساس روزانه حدود یک میلیون دلار درآمدزایی صورت می‌گیرد.

البته شرکت نفت سعودی “آرامکو” عربستان با همکاری شرکت “مک درموت” آمریکا نیز در حال توسعه میدان نفتی فروزان است و در حال حاضر برداشت این کشور از این میدان حدود ۴۰۵ هزار بشکه در روز اعلام می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.