افزایش حجم درآمدهای خدمات دیتا بر بستر موبایل

افزایش حجم درآمدهای خدمات دیتا بر بستر موبایل

دبیر ستاد توسعه ICT معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز اپراتورهای موبایل سرمایه خود را به سمت ارائه سرویسهای غیرصوتی سوق می دهند،گفت: میزان درآمد سرویسهای دیتا بر بستر موبایل در جهان تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵۰۰ بیلیون دلار می رسد.
کمال محامد پور در گفتگو با مهر با تاکید بر توسعه اقتصادی بر بستر موبایل و برنامه های ستاد توسعه ICT معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: آنچه که از آمارهای جهانی استنباط می شود این است که درحال حاضر، حجم درآمد سرویسهای دیتا بر بستر موبایل به شدت در حال افزایش است به نحوی که نتایج یک مطالعه و تحلیل بازار که توسط یک مرکز بین المللی برای فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ انجام شده، نشان می دهد که روند رشد درآمد و به تبع آن سرمایه گذاری در زمینه های مختلف خدمات ارائه شده دیتا متفاوت بوده و از سوی دیگر، حجم درآمد این سرویسها بر بستر موبایل نیز به شدت در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه میزان درآمد سرویسهای دیتا بر بستر موبایل در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰۰ بیلیون دلار بوده که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲ بالغ به ۵۰۰ بیلیون دلار برسد، خاطرنشان کرد: درآمدهای حاصل از سرویسهای صوتی تلفن همراه و تلقن ثابت روبه کاهش است و بنابراین اپراتورها باید تلاش و سرمایه گذاری خود را به سمت سرویسهای غیرصوتی سوق دهند.
 
محامدپور اضافه کرد: طبیعی است که این اتفاق در دنیا در حال وقوع است و امروز اپراتورهای کشور نیز باید سرمایه های خود را به سمت ارائه سرویسهای غیر صوتی سوق دهند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توسعه اقتصادی بر بستر تلفن همراه را در کشور ممکن دانست و به مهر گفت: به طورکلی توسعه فناوری اطلاعات به میزان کاربری آن در خدماتی وابسته است که بر بستر فضای الکترونیکی ارائه می شود؛ یکی از این بسترها شبکه های سیار در کشورها هستند که به لحاظ سهولتی که برای مردم ایجاد می شود به شدت رشد کرده اند.
 
وی گفت: در صورتیکه پهنای باند کافی برای دریافت هرگونه سرویس وجود داشته باشد بسیاری از محدودیتهای کاربران برطرف و صرفه جوئی های بسیار بیشتری عاید می شود و با این وجود می توان توسعه اقتصادی را بر بستر موبایل در پیش گرفت.
 
معاون سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه پهنای باند اینترنت در کشور را رمز توسعه چشمگیر موبایل و کاربری های آن برشمرد و تاکید کرد: این تصور که کاربران بتوانند با قابلیت تحرکی که با یک گوشی همراه دارند به مراکز اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، تجاری و خدماتی متصل شوند و نیازهای خود را برطرف کنند دور از ذهن نخواهد بود.
 
به گزارش مهر، استفاده از سیستمهای باند پهن موبایل در حالی در دنیا رو به افزایش است که طبق آمارهایی که پیش از این ارائه شده بود از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ تعداد مشترکان باند پهن موبایل ۸ برابر شده و متوسط درآمد اپراتورهای دنیا از خدمات دیتا بر بستر موبایل به ۹ درصد رسیده است.
 
این در حالی است که در کشور ما بخش وسیعی از درآمد اپراتورها مربوط به پیام کوتاه بوده و به دلیل عدم توسعه باند پهن بر بستر موبایل این رقم کمتر از ۲ درصد است.
 
از آنجایی که استفاده از خدمات باند پهن محرکی در توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، رفع محدودیتهای زیرساختی و گسترش فعالیتهای رقابتی در راستای توسعه اجتماعی می تواند گزینه مناسبی برای افزایش ضریب نفوذ در این بخش باشد؛ همچنین دولت با توسعه باند پهن و اعطای پروانه بهره برداری از موبایل باند پهن می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط || نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی ||

اخبار ICT در ایستنا

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. Sapphire:

    That’s a knowing answer to a dfifcuilt question

  2. Kathy:

    That’s a cunning asnewr to a challenging question

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.