افزایش حملات جمهوریخواهان به اوباما/درز اطلاعات بلای جان کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در گزارش خود می نویسد : جمهوریخواهان آمریکا در جدیدترین انتقادات خود علیه “باراک اوباما” خواستار تعیین ماموری ویژه از سوی وزرات دادگستری برای انجام تحقیق در خصوص موضوع درز اطلاعات از کاخ سفید شدند.

درمیان اطلاعاتی که از کاخ سفید درز کرده آنچه بیش از حد موجب ناراحتی جمهوریخواهان امریکا شده مواردی چون جنگ سایبری آمریکا علیه ایران، وجود جاسوس دوجانبه در میان شاخه القاعده در یمن، اطلاعاتی درباره عملیات های هواپیماهای بدون سرنشین ، جرئیات عملیات کشتن بن لادن در پاکستان و .. هستند.

در همین رابطه سناتور “جان مک کین” رقیب اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ و از اعضای ارشد جمهوریخواهان در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت : نهادهای اطلاعاتی آمریکا می گویند این بدترین نوع درز اطلاعاتی بوده که آنها تا کنون مشاهده کرده اند.

مک کین که با شبکه خبری سی.ان.ان گفتگو می کرد در ادامه افزود : این موضوع خیلی روشن است که این اطلاعات محرمانه از دولت باراک اوباما درز کرده اند. این اطلاعات از محل دیگری نمی توانند درز کرده باشند. رسیدگی به این موضوع نیازمند یک فرد ویژه است شخصی که واقعا مستقل باشد.

به نوشته رویترز،هر چند موضوع درز اطلاعات تبدیل به یکی از بحث های داغ سیاسی واشنگتن شده اما این موضوع یک معنای دیگر نیز پیش از انتخابات ریاسیت جمهوری ۶ نوامبر دارد و آن اینکه برخی از جمهوریخواهان معتقدند کاخ سفید این اطلاعات را از روی عمد و با هدف افزایش آرای اوباما در انتخابات ریاست جمهوری به بیرون انتقال داده است.

اما اوباما در پاسخ به این انتقاد با خشم بیان کرد : این موضوع که کاخ سفید از روی عمد اطلاعات محرمانه امنیت ملی را منتشر کرده اهانت آمیز است.

اما “دیان فاین استاین” از سناتورهای باسابقه دموکرات در خصوص این اتهام وارد شده به کاخ سفید گفت : فکر نمی کنم این اطلاعات با هدف کمک به اوباما منتشر شده است.

موضوع درز اطلاعات از کاخ سفید و حساسیت جمهوریخواهان بر روی آن پس از آن جدی شد که روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ ۱۲ خردادماه در گزارشی اعلام کرد که اوباما دستور تشدید جنگ سایبری علیه ایران را صادر کرده است.

نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات سابق و فعلی در آمریکا و اروپا و سرزمینهای اشغالی گزارش داد که طرح حمله سایبری به ایران در سال ۲۰۰۶ با حکم جرج بوش آغاز شده و با دستور باراک اوباما شدت و سرعت گرفته است.

خبر تشدید حملات سایبری تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که روز سه ‌شنبه ۹ خرداد سناتور ساکسبی شمبلیس، به همراه روسای کمیته‌ های اطلاعاتی کنگره آمریکا در بیانیه ‌ای “لو رفتن” اطلاعات از طریق کاخ سفید را محکوم کردند.
 
این چند سناتور ضمن ابراز نگرانی از درز اطلاعات حساس از برنامه‌ های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا چنین اظهار نظر کردند که این گونه اتفاقات توانایی اطلاعاتی ما را در آینده به خطر می ‌اندازد.

 

پس از این ماجرا، پلیس فدارل آمریکا ( اف.بی.آی ) اعلام کرد که درباره درز اطلاعات از کاخ سفید تحقیقاتی را انجام یدهد و پس از آن نیز دادستانی آمریکا اعلام کرد که دو وکیل را مسئول رسیدگی به این موضوع کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.