افزایش خطر بیماریهای قلبی-عروقی در صورت مصرف روغن نخل

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: اگر چه بعضی واردکنندگان به سبب پایین بودن قیمت روغن نخل آن را به صرفه می‌دانند اما این صرفه جویی ظاهری با افزایش هزینه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مردم جبران می‌شود.

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امروزه موضوع روغن‌های خوراکی و ارتباط آن با سلامت مردم کشورمان مورد بحث خاص و عام است که به بروز برخوردهای متفاوت از سوی مصرف کنندگان و تولید کنندگان روغن ها و صنایع مصرفی منجر شده است.

وی تغییر در سنت‌های قبل و شیوه‌های تازه زندگی را به تغییر در الگوهای غذایی مرتبط دانست و افزود: در این روند با افزایش دریافت چربی‌های اشباع و کاهش دریافت میوه و سبزی در زنجیره غذایی مردم مواجهیم که این امر سبب افزایش شیوع بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان و دیابت می‌شود.

عبداللهی گفت: منبع عمده‌ دریافت اسیدهای چرب اشباع از طریق لبنیات پرچرب(کره، خامه، سرشیر، شیر پرچرب) و انواع گوشت و چربی همراه آن (گوشت قرمز و سفید، پیه و دنبه) و روغن‌های خوراکی است.

این متخصص تغذیه بر این نکته تأکید کرد که روغن‌های حاوی مقادیر بسیاری اسید چرب اشباع مانند روغن پالم(نخل) سبب افزایش کلسترول بد خون یعنی LDL می‌شوند که در نهایت تنگی و انسداد عروق و سکته‌های قلبی را به دنبال دارند.

وی با ابراز تأسف از افزایش واردات روغن پالم به سبب ارزانتر بودن در سال‌های اخیر اذعان داشت: روغن پالم بیشترین میزان اسید چرب اشباع یعنی حدود ۵۰ درصد است و در بهترین حالت نوع پالم اولئین و سوپر اولئین که ادعا می‌شود سالمتر است در حدود ۳۰درصد اسید چرب اشباع دارد که حداقل زیان مصرف آن انسداد و تنگی عروق و بیماری‌های قلبی عروقی است که در حال حاضر مهمترین سبب مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود.

وی خطاب به مسئولان و متولیان امر پیشنهاد کرد تا هزینه‌های صرفه جویی شده برای واردات روغن ارزان قیمت و بی‌کیفیت را با هزینه های سنگینی که برای مراقبت و درمان بیماری‌های قلبی عروقی به کشور تحمیل می‌شود، مقایسه کرده و با اصلاح سیاستگذاری در واردات مواد غذایی اقدامات جدی‌تری برای تامین و حفظ سلامت تغذیه ای جامعه انجام شود.

طی یکی دو سال اخیر به سبب افزایش قیمت روغن‌های مرغوب وارداتی، رغبت بیشتری به واردات روغن نخل(پالم) در بین واردکنندگان دیده شده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. کارشناس صنایع غذایی:

    سلام
    میخواستم از مدیر کل محترم بپرسم آیا چربی شیر اسید چرب اشباع زیاد تری دارد یا روغن پالم اولئین که نقطه ذوب ان حدود ۱۸ درجه سانتیگراد است.آیا انتی اکسیدانهای روغن پالم بیشتر است یا چربی شیر؟ آیا کلسترول چربی شیر بیشتر است یا روغن پالم؟ چند نوع روغن پالم وجود دارد و هر نوع چند واریته دارد؟آیا همگی از لحاظ نوع اسید های چرب با هم مشابه هستند؟چرا حرفی از روغن نارگیل با ان همه اسید چرب ۱۲ و ۱۴ کربنه اشباع که محرک تولید کلسترول در بدن است نمیزنید؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.