افزایش دوبرابری پرندگان مهاجر تالاب انزلی/ تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با تالاب کوشیرو ژاپن

امیر عبدوس در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اعبتارات عمرانی برای احیا تالاب انزلی ۹۰ میلیارد تومان در پنج سال است که پرداخت آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده اما برای سال ۹۱ هنوز اعتباری تخصیص داده نشده است. بخشی ازاین اعتبارات عمرانی است و بخشی میدانی که اعتبارات عمرانی برای تالاب انزلی ۹۰ میلیارد تومان در پنج سال است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شده اظهار داشت: در سال اول این طرح هفت میلیارد تومان و در سال دوم هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعبتار اختصاص داده شد اما برای سال ۹۱ هنوز هنوز ضوابط بودجه ابلاغ نشده و اعتباری تخصیص داده نشده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: تا پایان دوره پنج ساله این اعتبارات باید به رقم ۹۰ میلیارد تومان برسد که مصوبه مجلس دارد و از محل اعتبارات خاص معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی اختصاص پیدا می کند.

به گفته وی، از محل اعبتارات دو سال اول پروژه تا کنون ۶ پروژه عملیاتی و ۵ پروژه مطالعاتی آغاز شده که در پروژه‌های مطالعاتی که مهمترین آنها پایش اکولوژیک تالاب انزلی بود تمام پارامترهای فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی، فیتوپلانکتون و آلودگی های نفتی و فلزات سنگین داخل تالاب انزلی به صورت ماهانه اندازه گیری شد.

عبدوس در ادامه گفت: اولین ایستگاه پایش آن لاین تالاب انزلی نیز افتتاح شد و از محل این اعتبارات در آینده یک ایستگاه دیگر هم در داخل تالاب نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: از محل همین اعتبارات پروژههای تحقیقاتی دیگری برای شناخت تالاب انزلی و راهکارهای برون رفت از مشکلاتی که تالاب را تهدید می کند تعریف شده و در حال مطالعه است.

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه تعداد رودخانه های ورودی به تالاب انزلی ۱۸ عدد است تصریح کرد: ۶ پروژه عملیاتی که از محل این اعتبارات تعریف شده شامل احداث چهار دهنه سد رسوب گیر بر چهار رودخانه اصلی ورودی به تالاب انزلی است.

به گفته عبدوس، تله رسوب گیر یک عرصه حدود ۱۰ هکتاری است که در ورودی رودخانه احداث می شود و قبل از اینکه آب رودخانه وارد تالاب شود وارد این استخر می شود که مدت زمانی که آب در این استخرمی ماند باعث ته نشین شدن رسوبات در  آن می شود و در نهایت سر ریز این استخر رسوب گیر وارد تالاب می شود.

وی افزود: مدل تله رسوب گیر از مطالعات آژانس همکاری های بین المللی کشور ژاپن (‌جایکا) در قالب پروژه مدیرتی اکولوژیک تالاب انزلی طراحی شده و فاز دوم آن که در حال اجرا است.

عبدوس اظهار داشت: نمونه این اقدام در تالاب کوشیرو ژاپن هم انجام شده و این تالاب که در گذشته بسیار بیشتر از تالاب انزلی در معرض تهدید بود و وضعیت نامطلوبتری نسبت به شرایط کنونی تالاب انزلی داشت در حال حاضر شرایط بسیار مساعد و مناسبی دارد و احیا شده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد: تفاهم نامه همکاری بین تالاب انزلی و تالاب کوشیرو ژاپن تهیه و به امضای استاندار گیلان و مقامات کشور ژاپن رسیده و در آینده خواهرخواندگی این دو تالاب امضا می شود.

به اعتقاد وی، چنین پروژه هایی در بلند مدت جواب می دهد چنانچه در تالاب کوشیرو ژاپن که ۳۰ تا ۴۰ سال پیش این پروژه آغاز شد امروز جواب گرفتند بنابراین در مورد تالاب انزلی که اخیراً پروژه احیا آغازشده است حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال آینده می توانیم جواب بگیریم .

عبدوس یادآور شد: یکی دیگر از عوامل هم برچیده شدن مکان جمع آوری زباله شهر انزلی در کنار تالاب است که حدود ۳۰ سال زباله شهر انزلی و روستاهای اطراف را در خود جا داده بود و صحنه بسیار نامطبوعی را در کنار جاده انزلی به نمایش گذاشته یود که با اقدام قضایی محیط زیست گیلان شهرداری آن مکان را تعطیل او در حال حاضر تمام زباله های شهر انزلی به کارخانه کمپوست انزلی منتقل می شود. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.