افزایش ذخایر استراتژیک سوخت نیروگاه‌ها/ راه‌اندازی ۱۰۰مخزن گازوئیل

به گزارش خبرنگار مهر، ظرفیت تولید برق ایران به ۶۷ هزار مگاوات رسیده است و پیش بینی می شود با ساخت و راه اندازی ۲۳ واحد جدید نیروگاهی این ظرفیت تا سال آینده از مرز ۷۰ هزار مگاوت عبور کند.

بر این اساس، به منظور انتقال و توزیع این حجم گسترده انرژی الکتریکی در کنار ساخت حدود ۲۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال برق، افزایش ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع یکی دیگر سیاست‌های صنعت برق کشور تا پایان فعالیت دولت دهم است.

 

در کنار افزایش ظرفیت تولید، انتقال و ذخیره سازی سوخت مایع نیروگاه ها، اخیرا وزارت نفت و نیرو به منظور اجرای طرح ۳ گانه سوز کردن سوخت واحدهای نیروگاهی کشور به توافق نهایی دست یافته اند.

 

مجید نامجو وزیر نیرو اخیرا با بیان اینکه متنوع سازی سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها ریسک تولید برق در این واحدها را به حداقل کاهش می‌دهد، به مهر تاکید کرده است: هم اکنون در اکثر نیروگاه‌های برق ایران برای مدت ۴۵ روز سوخت مایع ذخیره سازی شده است.

 

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه اجرای طرح ۳ گانه‌سوز شدن مصرف سوخت نیروگاه‌ها نگرانی از بابت تامین سوخت مورد نیاز این واحدها را به ویژه در فصول سرد سال کم می کند، اظهار کرد: با توافق وزارت نفت و نیرو تاکنون ۱۰ واحد نیروگاهی برای اجرای این پروژه در اولویت قرار گرفته اند.

 

از سوی دیگر آمارهای رسمی وزارت نیرو حاکی از آن است که ظرفیت مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها از ۵٫۵ میلیون مترمکعب عبور کرده است.

 

غلامرضا مهرداد مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی توانیر در گفتگو با مهر با اشاره به طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۱۰۰مخزن ذخیره سازی گازوئیل و نفت کوره در چهار سال گذشته، گفت: در این مدت ۷۶ مخزن گازوئیل به ظرفیت ۱٫۹۳میلیون مترمکعب و ۲۴ مخزن نفت کوره به ظرفیت ۸۰۹ هزار مترمکعب در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

 

این مقام مسئول ظرفیت نهایی ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه های ایران را بیش از ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: این ذخیره سوخت برای مدت ۴۲ تا ۴۳ روز پاسخگوی سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های ایران است.

 

این در حالی است که یکی دیگر از برنامه‌های اولویت دار سال جاری وزارت نیرو ساخت مخازن جدید ذخیره سازی گازوئیل و نفت کوره در مجموع افزایش ۵۰۰ میلیون لیتری ظرفیت ذخیره سوخت مایع نیروگاه ها است.

 

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از ۲۲۰ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی، انرژی در نیروگاه‌ها مصرف می شود که این میزان معادل تولید گاز ۹ فاز پارس جنوبی است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.