افزایش روزافزون قیمت بنزین خشم ایتالیاییها را برانگیخته است

به گزارش ایرنا، گمرک ایتالیا تصمیم گرفت از امروز تا پایان سال جاری میلادی، مالیات بر بنزین و گازوئیل را در سراسر کشور برای کمک به مناطق زلزله دیده افزایش دهد.

این چندمین بار است که پس از وقوع زلزله اردیبهشت ماه در شمال ایتالیا، مقامات برای کمک به مناطق زلزله زده بر مالیات فرآورده های نفتی افزوده اند.

بدین ترتیب علاوه بر افزایش سه سنت یورویی روز چهارشنبه گذشته قیمت بنزین و گازوئیل، مصرف کنندگان ایتالیایی باید از امروز نیم سنت یورو دیگر نیز بیشتر برای هر لیتر بپردازند که خود ۶۵ میلیون یورو وارد صندوق های دولتی می کند.

انجمن حمایت از مصرف کنندگان ‘Codacons’ با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت فرآورده های نفتی اعلام کرد: افزایش قیمت بنزین در این فصل که مردم به سفر می روند ۴۰۰ میلیون یورو فقط به جیب شرکت های نفتی وارد می کند.

رسانه های ایتالیایی نیز با انتقاد از افزایش قیمت بنزین گزارش دادند که شرکت های بزرگ نفتی هر سال تابستان و همزمان با آغاز سفرهای تابستانی قیمت سوخت را در ایتالیا افزایش می دهند و از جیب خالی مردم مبالغی را برداشته و به جیب های خود می ریزند.

با این افزایش قیمت بطور متوسط برای پر کردن باک یک خودرو، می بایست ۱۲ یورو بیش از مدت مشابه در سال گذشته هزینه کرد که مجموعا معادل ۴۰۰ میلیون یورو می شود که به جیب شرکت های نفتی می رود.

در این میان دولت ایتالیا نیز از این افزایش بی سهم نمی ماند چرا که از مالیات های مختلف فروش بنزین، بیش از ۳۵ میلیارد یورو وارد خزانه خود می کند و افزایش هر سنت بر روی قیمت نهایی معادل ۲۰ میلیون یورو درآمد ماهیانه برای دولت دارد.

هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین در ایتالیا یک یورو و ۹۰ سنت و قیمت گازوییل نیز لیتری یک یورو و ۷۹سنت به فروش می رود.

این قیمت ها در همه کشور یکسان نیست و در برخی از جایگاه ها و شهرها ، بنزین بیش از ۲ یورو نیز فروخته می شود.

ایتالیایی ها در ماه ها گذشته بارها در اعتراض به افزایش بی رویه قیمت سوخت در این کشور اعتراض کرده اند و جایگاه داران بنزین نیز تاکنون به دفعات اعتصاب و از عرضه سوخت خودداری و دست از کار کشیده اند.

در ایتالیا بیش از ۳۶ میلیون دستگاه خودرو تردد می کند و در ازای هر ۱۰۰ شهروند ۵۹ خودرو وجود دارد که بالاترین رقم در اروپا محسوب می شود.

افزایش قیمت سوخت در ایتالیا با شروع جنگ ناتو علیه لیبی و قطع واردات سوخت از این کشور شروع شد و با اجرای تدابیر اقتصادی مورد نظر اتحادیه اروپا و همچنین دنباله روی ایتالیا از امریکا برای تحریم نفت ایران، شکلی روز افزون به خود گرفت.

قیمت بنزین در ایتالیا در چند ماه اخیر حدود ۵۰ سنت در هر لیتر افزایش یافته است و سازمان نظارت بر قیمت سوخت این کشور، اعلام کرده است که افزایش قیمت فرآورده های نفتی از جمله بنزین با شرایط فعلی همچنان ادامه خواهد یافت.

اروپام ** ۲۱۷۱**۱۵۹۶**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۳۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.