افزایش سن و معضل وابستگی iبه نیروی کار خارجی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۵ نزدیک iبه ۱۱ درصد از کل جمعیت ایران در سنین بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت که این امر سبب بروز معضلاتی از جمله وابستگی iبه نیروی کار خارجی می گردد.

عزت سام آرام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته بالاتر از ۶۰ سال سن دارند و این نسبت تا سال ۲۰۵۰ iبه ۴/۳۲ درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته خواهد رسید.
وی افزود:‌ بر اساس همین پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۵ نزدیک ۱۱ درصد از کل جمعیت ایران در سنین بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و این نسبت تا سال ۲۰۵۰ iبه ۲۶ درصد خواهد رسید یعنی بیش از یک چهارم کل جمعیت ایران سالخورده خواهند بود.
سام آرام با اشاره iبه اینکه این تحول بزرگ مستلزم توسعه قابل ملاحظه اقدامات حمایتی و تامینی برای این گروه است تصریح نمود: کشور ما در حال رو iبه رو شدن با الگوی ما بعد گذار جمعیتی است که با ادامه روند فعلی سیاست های جمعیتی، وابستگی ایران iبه نیروی کار خارجی قطعی است.
عضو گروه علمی رفاه اجتماعی موسسه ی رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه انتقال جمعیتی تحولی بنیادین و فراگیر است که دیر یا سریع هر کشوری آن را تجربه خواهد نمود خاطر نشان نمود: در بسیاری از کشورها iبه سبب ناهماهنگی وقتی گذار جمعیتی با تحولات اقتصادی و اجتماعی و اتخاذ نکردن سیاست های اقتصادی-اجتماعی متناسب با آن مسائلی بروز خواهد نمود که اگر در مورد آن ها چاره اندیشی نشود بحران های حادی ایجاد می گردد که مقابله با آن آسان نخواهد بود./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.