افزایش سهام بانکی‌ها در بازار سرمایه

بینا- بورس اوراق بهادار تهران در پنجمین ماه سال شاهد تشدید رکود و افزایش ریزش قیمت‌ها بود به طوری که دماسنج بازار سرمایه در این ماه ارقام ۲۴ و ۲۳ هزار واحدی را تجربه کرد و ارزش بازار سرمایه به رقم بی سابقه‌ای رسید.
بر اساس گزارش ایسنا، تشدید ریزش قیمت‌ها، کاهش بی سابقه‌ ارزش بازار سرمایه ، افزایش بازدهی منفی بورس و رسیدن دماسنج بازار به عدد ۲۳ هزار واحد از مهمترین اتفاقات تالار شیشه ای در پنجمین ماه سال بود که موجب ثبت رکورد منفی در سال ۹۱ شد.
به این ترتیب بروز مسائل سیاسی و اقتصادی در کنار بی ثباتی بازار ارز باعث کاهش سه درصدی شاخص ۵٫۸ درصدی ارزش بازار، ۲۳ درصدی حجم معاملات، ۲۱ درصدی دفعات معامله و در نهایت خروج سرمایه‌گذاران از بورس شد و به رکود بورس در دومین ماه تابستان دامن زد.

کاهش سه درصدی شاخص و پنج درصدی ارزش بازار
براساس این گزارش طی ۲۱ روز معاملاتی بورس تهران در مرداد دماسنج بازار سرمایه تنها ۱۰ روز مثبت به خود دید و در مقایسه با تیر ماه ۷۴۲ واحد معادل سه درصد کاهش یافت و از ۲۵ هزار واحد به کانال ۲۳ هزار واحدی پرتاب شد و در پایان مرداد در عدد ۲۴ هزار و ۲۷۹ واحد ایستاد.
همچنین ارزش بازار سرمایه در مقایسه با تیر ماه ۵٫۸ درصد کاهش یافت و از ۱۱۶ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.
گزارش عملکرد بورس تهران در مرداد نشان می‌دهد که طی ۲۱ روز معاملاتی ارزش معاملات در مقایسه با تیر ماه ۱٫۸ درصد افزایش یافت و از ۱۰ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال به ۱۱ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال رسید.
این درحالی است که حجم سهام معامله شده ۲۳ درصد کاهش یافت و از ۵ هزار و ۷۲۶ میلیون سهم به ۴ هزار و ۴۰۸ میلیون سهم رسید به این ترتیب می‌توان گفت متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر ۲۲۵ میلیون سهم و ۵۶۹ میلیارد ریال بوده است.
همچنین دفعات معامله سهم به میزان ۲۱ درصد در مقایسه با تیر ماه کاهش یافت و از ۳۱۰ هزار دفعه به ۲۴۵ هزار دفعه رسید.

حقوقی‌ها خریدار شدند حقیقی ها فروشنده
همچنین براساس معاملات خرد و بلوک مرداد ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی سه هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال معادل ۵۸ درصد از کل خریدها بود در حالی که ارزش سهام فروخته شده آن ها سه هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال و حدود ۴۸ درصد از کل فروش‌ها بود.
لذا سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی در مرداد ماه به میزان ۶۲۹ میلیارد ریال مثبت شد. اما در نقطه مقابل با کاهش قیمت‌ها و حاکم شدن جو رکود در بازار سرمایه انگیزه خریداران حقیقی برای خریداری سهم کاهش یافت و منجر به خروج ۶۲۹ میلیارد ریال توسط این اشخاص شد. به طوری که ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقیقی معادل ۴۲ درصد از ارزش خریدها بود و ارزش سهام فروخته شده آن‌ها معادل ۵۱ درصد از فروش‌ها بود.به این ترتیب اشخاص حقیقی در مرداد ۶۲۹ میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کرده‌اند.

کاهش ۲۴ درصدی P/E بازار
کاهش متغیرهای مهم بورس در کنار ریزش شدید قیمت‌‌ها باعث کاهش ۲۴ درصدی P/E بازار از ابتدای سال تاکنون شد واین میزان ارزش ۶٫۵ مرتبه در ابتدای سال به ۴٫۵۹ مرتبه در مرداد رسید که این امر نشان دهنده کاهش شدید قیمت‌ها در بورس تهران است.

آمار فروش اوراق تبعی
با راه اندازی ابزار جدید اختیار فروش اوراق تبعی در بورس تهران واستفاده سه شرکت از این ابزار حدود دو میلیون از این اوراق در مرداد مورد معامله قرار گرفت.
این درحالی است که در معاملات آتی سهام تنها یک قرارداد معامله شد و در معاملات اوراق مشارکت نیز حدود یک میلیون و ۶۰۰ برگه مورد داد و ستد قرار گرفت.
عملکرد تالار شیشه‌ای در پنجمین ماه نشان می دهد که در این مدت تعداد نمادهای بازگشایی بازار از نمادهای متوقف شده پیشی گرفت و بعد از برگزاری مجامع شرکت‌ها ۹۳ نماد بازگشایی و ۴۱ نماد متوقف شد.
به این ترتیب طی پنج ماهه امسال مجموعا ۵۱۰ نماد بازگشایی و ۴۹۵ نماد مورد توقف قرار گرفت.
میزان افزایش سرمایه شرکت‌ها در مرداد ماه نشان مید هد که در این ماه ۷۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش سرمایه صورت گرفت که از این میان ۶۹ هزار و ۴۹۲ میلیون ریال از محل آورده نقدی و هشت هزار میلیون ریال از محل سود انباشته صورت گرفت. همچنین در این مدت ۳۴۱ شرکت بورسی معادل ۲۳۱ هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال سود پیش بینی کرده‌اند و شرکت هایی که د راین مدت اقدام به برگزاری مجمع کرده‌اند ۵۱ میلیارد ریال معادل ۷۹ درصد سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کرده‌اند.

کاهش ارزش بزرگان بورس
براساس آمار منتشر شده وضعیت شرکت‌ها و صنایع بورسی در مرداد نشان می دهد که بانک‌ها گوی سبقت را از فلزات اساسی ربودند و با در اختیار قرار گرفتن ۱۷٫۵ درصد از ارزش بازار سرمایه صدر جدول قرار گرفتند.
فلزات اساسی با ۱۶٫۶ درصد و محصولات شیمیایی با ۱۱٫۲ درصد بیشترین ارزش بازار را در اختیار قرار گرفتند و پیشتاز سایر صنایع شدند.
به این ترتیب از ارزش بانک‌هاو فلزات اساسی در مقایسه با ابتدای سال به تدریج ۳٫۴ و ۸٫۶ درصد کاسته شد و محصولات شیمیایی با افزایش ۶٫۶ درصدی ارزش بازار مواجه شده‌اند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.