افزایش صادرات غیرنفتی به ۱۳۹میلیارد دلار/ رشد ۷برابری سرمایه‌گذاری در صنعت

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مهدی غضنفری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با مقام معظم رهبری به بیان شاخص های اقتصادی به ویژه در بخش تولید پرداخت و گفت: رشد سرمایه گذاری در بخش صنعت در دولت های نهم و دهم ۷ برابر و در بخش معدن ۶ برابر شده است و ۵۱ هزار پروژه صنعتی و معدنی در ۷ سال اخیر اجرا شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن فعال در کشور را در سال ۸۳ یعنی در آستانه آغاز به کار دولت آقای احمدی نژاد ۳۶۰۰ معدن و در سال جاری ۵۰۰۰ معدن اعلام کرد و افزود: میزان تولید مواد معدنی نیز از ۱۵۵میلیون تن به ۳۴۰ میلیون تن رسیده است.

غضنفری با اشاره به افزایش ظرفیت تولید خودرو از ۹۶۰ هزار در سال ۸۳ به ۲ میلیون خودرو در سال ۹۰، افزایش حدود ۳ برابری تولید سیمان در همین مدت و افزایش ۲ برابری تولید فولاد در ۷ سال اخیر، بیان داشت: با توجه به سیر صعودی تولید در بخش های مختلف، ایران در حال حاضر در تولید سیمان جزو ۱۰ کشور برتر جهان، در تولید سرب و روی در خاورمیانه اول، در تولید خودرو در رتبه سیزدهم جهان، در تولید فولاد هفدهم جهان و در تولید مس جزو ۱۰کشور برتر جهان است.

وی افزایش صادرات غیرنفتی از حدود ۳۱ میلیارد دلار در دولت های هفتم و هشتم به ۱۳۹میلیارد دلار در دولت های نهم و دهم را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در همین مقیاس زمانی، صادرات فنی مهندسی از ۶٫۳ میلیارد دلار به ۱۸میلیارد دلار رسیده و مجموع صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ۳٫۴ برابر شده است.

وزیر صعت، معدن و تجارت با اشاره به روند کاهش واردات و افزایش صادرات، گفت: در این مدت نسبت واردات به صادرات با حدود ۵۰ درصد بهبود، به ۶٫۲ رسیده است.

غضنفری با تاکید بر تعامل جدی و گسترده با بخش خصوصی و اصناف، اظهار داشت: با مدیریت فراز و نشیب های به وجود آمده روند افزایش تولید در واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده که چشم انداز بسیار خوبی را برای کشور ترسیم می کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.