افزایش ظرفیت بزرگ ترین پایانه نفتی ایران به ۲۸ میلیون بشکه

ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در پایانه خارک با ساخت چهار مخزن تا نیمه نخست سال ۹۲ به ۲۸ میلیون بشکه افزایش می یابد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا،مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: عملیات ساخت چهار مخزن ذخیره سازی نفت خام هر یک با ظرفیت یک میلیون بشکه، با ۵۲ درصد پیشرفت در حال اجراست.

سید پیروز موسوی ظرفیت ذخیره سازی پایانه نفتی خارگ را ۲۲ میلیون بشکه نفت خام اعلام و تصریح کرد: با ساخت این چهار مخزن، ظرفیت ذخیره سازی پایانه نفتی خارگ به ۲۸ میلیون بشکه افزوده می شود و امیدواریم این چهار مخزن در ۶ ماه نخست سال ۹۲ به بهره برداری برسد.

افزایش توان صادراتی پایانه خارگ با بازسازی ۷ گوی شناور

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در باره روند بازسازی گوی های شناور این شرکت گفت: هم اکنون هفت گوی شناور در منطقه خارگ موجود است که یکی از آنها تعمیر و به آب انداخته شد، ضمن آن که تعمیر دومین گوی نیز در مراحل نهایی است.

موسوی با بیان این که دانش ساخت و تعمیر گوی های شناور در اختیار شرکت های خارجی است، افزود: شرکت های خارجی حاضر به همکاری با ایران برای بازسازی این گوی های شناور نبود ولی ما موفق شدیم با استفاده از توانمندی نیروهای داخلی دو گوی را بازسازی کنیم.

وی افزود: چنانچه این گوی ها را شرکت های خارجی تعمیر می کردند، حدود پنج میلیون یورو هزینه برای کشور در برداشت؛ تعمیر این گوی ها در داخل بسیار به صرفه است.

به گفته موسوی، هفت گوی شناور که از سال های ابتدایی انقلاب از سرویس خارج شده و غیر قابل استفاده بود، از سوی متخصصان و کارشناسان ایرانی بازسازی و برای صادرات نفت خام در محل های مورد نظر مستقر خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: با دوباره در سرویس قرار گرفتن این هفت گوی شناور، توان صادرات نفت خام کشور افزایش می یابد و امکان صدور نفت خام در هر شرایطی فراهم خواهد بود.

وی گفت: کشتی های نفتکش با ظرفیت ۱ تا ۲ میلیون بشکه، توان پهلوگیری در کنار این گوی های شناور را خواهند داشت و چهار نوع محصول به طور همزمان می تواند بارگیری و صادر شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: مذاکره های مختلفی با مراکز علمی و پژوهشی کشور همچنین قطعه سازان، برای بومی سازی دانش ساخت این گوی ها در کشور انجام شده است.

موسوی گفت: استفاده از گوی های شناور برای صادرات نفت خام و میعانات گازی با توجه به هزینه کمتر آنها در مقایسه با اسکله سازی در دنیا بسیارمرسوم است و از این گوی ها در منطقه خارگ و عسلویه برای صادرات نفت و میعانات گازی استفاده می شود.

وی افزود: عملیات انتقال پنج گوی شناور به سمت ساحل خارگ با موفقیت انجام شد و پنج گوی دیگر نیز به مرور به ساحل منتقل و بازسازی می شود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.