افزایش ظرفیت در سه رشته پرطرفدار نخواهیم داشت

قائم مقام ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با تاکید بر این که نقشه راه آموزش پزشکی تا سال ۱۴۰۰ مشخص شده است، گفت: بر اساس این نیاز سنجی انجام شده تا سال ۱۴۰۰ افزایش ظرفیت در سه رشته پرطرفدار پزشکی یعنی دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی نخواهیم داشت.

دکتر سید حسن امامی رضوی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب از اجرای طرح نظام نیازسنجی رشته‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: بازنگری برنامه‌های آموزش پزشکی به طور ادواری در وزارت بهداشت انجام می شود اما با توجه به اینکه تربیت نیرو در این وزارتخانه باید مطابق با نیازها صورت بگیرد؛ در نتیجه برنامه نیازسنجی از رشته‌های علوم پزشکی در این وزارتخانه اجرا شده است و تلاش داریم بر اساس یک سری اصول مدون و استاندارد، نیازهای خود را به طور مستمر بسنجیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بازنگری هر ۵ سال یکبار برنامه‌های آموزش پزشکی، خاطر نشان کرد: علاوه بر انجام این بررسی‌های مستمر پنج ساله، ما به صورت موردی نیز اصلاحاتی را نیز در برنامه‌های آموزشی داشتیم. به عنوان مثال آیین نامه دوره دکتری(‌Ph.D) را اصلاح کردیم بر این اساس،‌ آموزش دوره دکتری که طولانی بود تا ۶ ماه کاهش پیدا کرد و به همه گروه های آموزشی اعلام کردیم برنامه‌های درسی خود را بر اساس این دوره تعریف شده تدوین کنند.

قائم مقام ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت همچنین در خصوص انتقاد وزیر بهداشت از افزایش تربیت نیروی انسانی در دوره فوق تخصصی نیز گفت:‌ این گونه نیست که تربیت دانشجو در دوره‌های فوق‌ تخصص در کشور افزایش پیدا کرده باشد. در واقع وزیر بهداشت معتقد است افرادی که تربیت می‌کنیم یا مهارت کافی ندارند که در این زمینه برنامه‌های آموزشی باید به گونه‌ای باشد که مهارت‌ها افزایش یابد و تاکید دوم نیز این بود که تمرکز ما باید بیشتر بر آموزش گروه‌های پایه‌ باشد و گرایش‌ها باید به این سمت پیش بروند. اما به دلیل این که بازار کار برای نیروهای تخصصی فراهم‌تر است در نتیجه افراد گرایش بیشتری به سمت آموزش‌های تخصصی دارند.

وی همچنین خاطر نشان کرد:‌ شورای گسترش آموزش پزشکی بر اساس نیازسنجی اقدام به توسعه رشته ها و تربیت نیروی انسانی می کند و با توجه به اینکه ۸۰ درصد نیازهای ما به رشته‌های مختلف علوم پزشکی و همچنین نیروی انسانی در این رشته‌ها تا سال ۱۴۰۰ مشخص شده است و ما می دانیم تا این سال به چه تعداد نیروی انسانی و در چه رده تخصصی نیاز داریم و ۲۰ درصد مابقی این نیاز نیز در حال انجام است بنابراینافزایش ظرفیتی در سه رشته دندانپزشکی، پزشکی و دارو سازی نخواهیم داشت.

دکتر امامی رضوی همچنین با تاکید به توزیع نامناسب نیروی انسانی در برخی رشته های پزشکی، تاکید کرد:‌ ممکن است در حال حاضر برخی از پزشکان ما بیکار باشند که این موضوع نیز به دلیل توزیع نامناسب نیروی انسانی در رشته‌های پزشکی اتفاق می‌افتد و برخی از پزشکان ما حاضر نیستند در مناطق محروم خدمت کنند و ترجیح می دهند در مرکز استان‌ها به ارائه خدمت بپردازند در نتیجه گاه برخی پزشکان بیکار می‌مانند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.