افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان با طراحی پروژه های جدید

ˈمحمد علی دادورˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بر اساس نظر هیات مدیره شرکت پالایش نفت لاوان، در راستای سودآوری پالایشگاه باید پروژه های افزایش ظرفیت طراحی و اجرا شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته حاشیه سود پالایشگاه لاوان ۱٫۴ دلار برای هر بشکه بود که با بهره برداری از بخشی از طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت حاشیه سود به ۱٫۵۲ دلار رسید.

به گفته مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان، با اجرای کامل این پروژه، حاشیه سود پالایشگاه به ۱٫۸ دلار در هر بشکه نفت خام خواهد رسید و با اجرای پروژه های جدید این رقم افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: هم اکنون طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت در پالایشگاه لاوان در حال اجراست که واحد بنزین سازی این طرح تا پایان فصل پاییز امسال و کل طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و به این ترتیب ظرفیت پالایش نفت خام این پالایشگاه از ۳۰ هزار به ۵۰ هزار بشکه و تولید بنزین از یک میلیون و ۵۰ هزار به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

خوراک پالایشگاه لاوان از نفت خام تولیدی میدان های دریایی سلمان، رشادت، بلال، رسالت و میعانات گازی پارس جنوبی تامین می شود و محصولات آن در حال حاضر شامل گاز مایع، بنزین، نفت گاز و نفت کوره است.

شرکت پالایش نفت لاوان در سال ۱۳۵۵ در جزیره لاوان در استان هرمزگان با ظرفیت اسمی ۲۰ هزار بشکه در روز آغاز به کار کرد و اکنون با اجرای طرح های بهینه سازی، ظرفیت آن با ۱۲۵ درصد افزایش به ۵۰ هزار بشکه رسیده است.

جزیره مرجانی لاوان در ۱۶ کیلومتری سواحل جنوبی ایران در کنار بندر مقام قرار گرفته است. این جزیره دارای ۲۰ کیلومتر طول و ۴٫۵ تا ۷ کیلومتر عرض است که حدود ۴۵ کیلومتر مربع از قسمت غیرمسکونی و نیمه سنگی آن، شرکتهای نفتی را در خود جای داده است.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۳۱۹

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.