افزایش فضای سبز برای مهار ریزگرد‌ها

فروردین ۱۴۰۳

مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید با افزایش سطح فضای سبز از گردوغبار روی زمین جلوگیری کرد..

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران داریوش گل علیزاده ،مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار در خصوص مقابله با ریزگردها، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید منشا ریزگردها عمده‌اش در خارج از کشور و بخصوص کشور عراق است .
 
وی با بیان اینکه علاوه بر مدیریت صحیح منابع آب در کل کشور باید در رابطه با اراضی، مدیریتی صحیح داشته باشیم تا جلوی تخریب اراضی گرفته شود، ادامه داد: خشکسالی در دهه اخیر ،شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، عدم مدیریت منابع آب و همکاری سازمان های ذیربط ، احداث سد بر روی دجله و فرات توسط کشور ترکیه ،‌ رهاسازی اراضی کشاورزی در عراق و مشکلات زیست محیطی از شرایطی بوده که سبب شده ریزگردها افزایش یابند که تا سال ۸۳ این رخدادهای گرد وغبار سه استان منتقل شد و به مرور زمان تشدید شده و در حال حاضر ۲۳ استان با این بحران مواجه می باشند.
 
حدود ۷ و هشت دهم میلیون هکتار اراضی بحرانی داریم
 
مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار بیان کرد : طرح مدیریت جامع بیابان زدایی و گرد وغبار باید صورت گرفته و با سازمان های بین المللی نشست های را در راستای اجرا شدن این طرح انجام دهیم تا صندوق مالی مشترکی بین آنها به وجود آمده و ما سهم کشور خود را پرداخته و بتوانیم این طرح را تدوین کنیم.
 
گل علیزاده با بیان اینکه در داخل کشور حدود ۷ و هشت دهم میلیون هکتار اراضی بحرانی داریم که این ها به صورت کانون های داخلی گرد و غبار محلی و منطقه ای می باشند، گفت: تمامی این ها شناسایی شده اند و برنامه برای جلوگیری از این موضوع پیش بینی شده است اما به سبب تامین نشدن اعتبارات شتاب لازم وجود ندارد.
 
وی افزود: بحث درختکاری ، تثبیت خاک و مدیریت منابع آب در قالب طرح جامع از شرایطی است که باید مهیا شود و همچنین طی دو برنامه پنجساله باید ریزگردها را مهار و با گرد و غبار مبارزه کنیم. که در داخل کشور ۷٫۸ گردو غبار انتشار یافتن محلی دارند که باید سازمان جنگل ها اعتبارات لازم را در این راستا فراهم کنند که در حال حاضر اعتبارت لازم تعیین نشده است .
 
مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه ۵۰۰ هزار عرصه بحرانی را می‌توانیم مهار کنیم چرا که کشورما در بیابان زدایی پیشرو است ، اظهار داشت: وجود ریزگردها سبب شده که سلامت، اقتصاد و فعالیت کشاورزی به خطر افتاده و خسارت بر آنها وارد کند همچنین برای سلامت مردم بسیار بحرانی است است که باید اطلاع رسانی به موقع و مراقبت های بهداشتی و در اختیار قرار دادن تجهیزات انفرادی صورت گیرد تا سلامت مردم حفظ شود.
 
بحث حمایت از کشاورزان در کمیسیون کشاورزی
 
وی بیان کرد: بحث حمایت از کشاورزان که خسارت می‌بینند در مرکز پژوهش مجلس به عنوان طرحی مطرح شد که پس از تصویب در کمیسیون کشاورزی در صحن علنی و بعد دولت بیان خواهد شد بنابراین در راستای مهار ریزگردها اقدامات موثری صورت گرفته است.
 
گل علیزاده گفت: طی دو برنامه و اعتبار در سال ۸۹ و ۹۱ و کار گروه مقابله با گرد و غبار اقدام کردیم که باید بگوییم سالانه هزار میلیارد تومان باید برای مهار این موضوع اختصاص داده شده و هر سازمان به تفکیک وظایف خود اقدام کند. به طور مثال وزارت بهداشت،‌سازمان هواشناسی و سازمان محیط زیست و حفاظت باید برای بهبود و کاهش و مهار ریزگردها اقداماتی انجام دهند.
 
مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار ادامه داد: متاسفانه در سال ۹۰ هزار میلیارد دلار مازاد درامد نفتی برای مهار آب، احیای تالاب و ریزگرد ها و گرد غبار درنظر گرفته شده که ۱۰۰ میلیاردتومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده که به سبب تاخیر مقداری از آن برگشت خورد و ۵۵ میلیارد تومان از مدیریت بحران اختصاص داده شد ولی با این پولهای اندک و با توجه به حجم گرد و غبار نمی‌توان کاری کرد در واقع طرح جامع برنامه ۵ ساله نیاز به مدیریت و هزینه کرد دارد که همچنین باید در راستای مقابله با گرد و غبار نظارت صورت گیرد.
 
 
افزایش فضای سبز پیرامون مناطقی که تحت تاثیر گرد و غبار می باشند
 

گل علیزاده اظهار داشت: شهرهای مثل تهران، بیش از ریزگردها موضوع عدم استاندارد سازی سبب آلودگی هوای آنها می‌شود بنابراین فعالیت های عمرانی داخل شهرها سبب تجدید این موضوتع شده و همچنین تخریب و نوسازی که اصولی نبوده و ساختن تونل و راه ها کانون ریزگردها می باشند .که باید با افزایش سطح فضای سبز از گردوغبار روی زمین جلوگیری کرد در حقیقت با افزایش میزان فضای سبز جذب ذرات را کاهش می‌دهیم؛ افزایش فضای سبز پیرامون مناطقی که تحت تاثیر گرد و غبار می باشند کمک می کند تا جلوی باز چرخانی مجدد این گرد و غبارها گرفته شده و طوفان های محلی دیگر ایجاد نشود.
 
مسئول دبیرخانه ملی مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه در سال ۹۱ بر خلاف سال ۹۰ که صد میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها و ساماندهی تالاب‌ها و دریاچه‌ها بودجه اختصاص داده شده بود ردیف بودجه خاصی برای این مباحث در نظر گرفته نشد، اظهار داشت: در شهر تهران گازها با توجه به تغییر سوخت ها و پیشرفت درآن و همچنین اینکه نیروگاه ها از سوخت فسیلی به جای گاز استفاده نکنند مولفه آلودگی تغییر کرده که باید در این راستا اقدام کرد. همچنین باید استاندارسازی خودروها وسوخت برای بهبود این وضعیت رخ دهد.
 
وی تصریح کرد: پروژه های مطرح شده ۱۰ سال زمان می برد و باید هم زمان با این پروژه ها اقداماتی از قبیل تجهیز و ارتقای مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق آلوده، اطلاع رسانی صحیح و مناسب به مردم، اخطار به موقع، افزایش سطح مراقبت های بهداشتی، تجهیز فرودگاه ها برای عدم اختلال پرواز ناشی از طوفان گرد و غبار، کاهش اثرات گرد و غبار بر سلامت مردم را انجام دهیم./


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. کامبیز فاتحی:

    حکومت اقلیم کردستان از محیط زیست عراق برای معرفی اختراعی علمی جدید ثبت شده در ایران جهت مبارزه با ریزگردها دعوت به عمل می آورد!
    این اختراع علمی روش نوین مبارزه با ریزگردهای پایه آبی (کلوئیدها)که اکنون به معضل جدی این کشورها تبدیل شده و به شماره ۷۴۸۴۹ در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران ثبت اختراع شده است و در صورت ساخت و تولید انبوه آن قادر است به سهولت میزان ۷ الی ۸ میلیون هکتار بسترهای کلوئیدی پودری بین کشور عراق و ایران را با مواد طبیعی پایه رسی و شنی در مدت ۳ سال تثبیت کند و بااستقبال بسیار زیاد کارشناسان عراقی و ئاژانسهای بین المللی روبرو شده و در این ارتباط سمیناری جهت معرفی این دانش و تکنولوژی که در کشور ایران ثبت شده است و به دلیل بی توجهی مسئولین به این موضوع حیاتی اکنون در ۲۶/۸/۲۰۲۴ در شهر اربیل عراق توسط آقای مهندس کامبیز فاتحی برگزار می شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.