افزایش قابل توجه بودجه حج و زیارت

بودجه سازمان حج و زیارت بدون آن‌که تغییری در ماموریت و تعداد زائران اعزامی داشته باشد، با افزایش قابل توجه بودجه برای سال بعد مواجه شده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت امروز (چهارشنبه، ۱۲ آذرماه) به مجلس تحویل داد، مجموع اعتبارات سازمان حج و زیارت برای سال آینده رقمی بالغ بر ۱۲۲.۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده است که در مقایسه با بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بودجه این سازمان برای سال ۹۹ بالغ بر ۶۸.۰۰۰ میلیون ریال بود.  

بیشترین هزینه این سازمان در اعزام زائر به عربستان و عراق مصرف می‌شود که به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته و تاثیر آن در هزینه‌های حج و عتبات، رقم بودجه سازمان حج و زیارت را برای سال بعد این‌چنین تحت تاثیر قرار داده است.

تنها ماموریت تعریف شده برای سازمان حج و زیارت «سامان‌دهی اعزام زائران به حج، عمره و عتبات عالیات» است. طبق این بودجه‌بندی،  در سال ۱۴۰۰ همانند سال‌های گذشته سازمان حج و زیارت مامور به اعزام ۸۵ هزار زائر به عربستان برای حج تمتع و ۵۰۰ هزار زائر به عتبات عالیات است که اعتبار هزینه‌ای درنظر گرفته‌شده برای سفر حج تمتع ۷۸.۰۷۴ میلیون ریال و برای سفر عتبات عالیات ۳۳.۹۲۶ میلیون ریال برآورد شده است.

در این لایحه همانند سال‌های اخیر، ردیف بودجه‌ای برای سفر عمره درنظر گرفته نشده است. ایران از سال در اعتراض به تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، اعزام زائران را به عمره متوقف کرده است.

اعتبارات هزینه‌ای نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با عنوان استفاده از کالا و خدمات در این لایحه، ۵۰.۰۰۰ میلیون ریال محاسبه شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.