افزایش قیمتها و خبرهای دیگر

برای دومین بار در یک سال اخیر، احتمالا بزودی شاهد سونامی قیمتهای خودرو مخصوصا خودروهای وارداتی خواهیم بود. تا همین چند وقت پیش واردکنندگان رسمی خودرو از ارز دولتی برای واردات استفاده می کردند که هرچند با تاخیر به آنها پرداخت می شد، اما در نهایت قیمت یک خودروی وارداتی را نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش می داد. بماند که واردکنندگان محترم و با انصاف در موقع فروش خودرو، قیمت را با ارز آزاد محاسبه می کردند. از آنجا که قرار است تخصیص ارز با سه قیمت و به ترتیب اولویت انجام شود و خودرو نیز در اولویت آخر و بعنوان کالای لوکس غیر ضروری تشخیص داده شده، از این پس باید با ارز ۱۲۲۶ تومانی برای واردات خودروها خداحافظی کرد. با این حال اگر انصاف را رعایت کنیم قیمت خودروهای خارجی با احتساب ارز آزاد ۱۹۰۰ تومانی نیز نباید تغییری را شاهد باشد. زیرا  پیش از این نیز قیمتهای فروش با احتساب ارز آزاد محاسبه می شدند. اما شما این را باور می کنید؟

kia cerato 2012
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز اعلام کرد که قیمتهای خودروهای وارداتی مورد تایید این سازمان است. خدا را شکر که این سازمان که نام مبارک حمایت از مصرف کننده را هم یدک می کشد، مشکلی در قیمتهای فضایی خودروها نمی بیند. و حتی در مورد پیش فروش های سه و شش ماهه هم طرفداری وارد کنندگان را می کند. با این روند بنظر نمی رسد که این سازمان نماینده شایسته ای برای تامین حقوق مصرف کنندگان ایرانی باشد.

دبیر انجمن خودروسازان  نیز با اشاره به کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو در سه ماهه نخست امسال، از تداوم روند کاهشی تولید در ماههای آینده به شرط عدم ارائه تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی درخواستی خودروسازان گفت. این مبلغ عظیم تسهیلات را که باید یک باج خواهی بزرگ از سوی خودروسازان قلمداد کرد، در حالی به کمبود نقدینگی مرتبط می شود، که خودروساز ایرانی از ماهها قبل از تولید یک خودرو، آن را پیش فروش کرده و هزینه تولید آن را پیشاپیش دریافت کرده است. بعلاوه از ابتدای سال تاکنون چندین بار بصورت رسمی و غیر رسمی، قیمتهای خودروهای داخلی افزایش یافته اند. آخرین نمونه هم درخواست ایران خودرو و زامیاد و سایپا برای افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمتهای خودروی آنهاست. احمد نعمت بخش این درخواستها را به دلیل افزایش هزینه های تولید اعلام کرده است.
بنابراین می توان گفت که سوء مدیریت خودروسازی در ایران با هزینه از جیب مردم همچنان به روند خود ادامه می دهد.
سری به بازار خودرو هم می زنیم. ۲۰۶ در حال رسیدن به رکورد ۳۰ میلیون تومان است. البته انواع غیر اتوماتیک قیمت به مراتب کمتری دارند. اما دیدن برچسب قیمت ۱۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومان برای تیپ ۲ این خودرو، واقعا جای تعجب دارد. قیمت انواع تندر در بازار با افزایش عرضه خوشبختانه روندی کاهشی را طی می کند. اکنون تندر فول ایران خودرو ۱۸٫۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. اما نمونه پارس خودرویی آن حدود ۱۹ میلیون تومان به فروش می رسد که این هم با توجه به یکسان بودن دو خودرو و حتی کیفیت نسبی آنها، از عجایب رفتار خریداران ایرانیست. ایران خودرو هم پیش فروش تندر را  در مرداد ماه در حالی آغاز کرد که سود مشارکت را از ۲۲ درصد به ۱۶ درصد کاهش داده است. زمان تحویل هم زودتر از آبان ماه نخواهد بود.
پیش فروش دوم رانا هم که با تبلیغات شرکت سازنده همراه بود، تنها چند دقیقه دوام آورد و ظاهرا از این سیاه بازی، تنها خود کارخانه و نمایندگان آن سود بردند و دست دلالان محترم متفرقه و تک و توک مصرف کنندگان از این خودرو کوتاه ماند. گفته می شود که ظرفیت این خودرو از ۲۵ هزار دستگاه اعلامی دوباره به ۵۰ هزار دستگاه افزایش یافته و البته معلوم نیست آن ۳۰ هزار دستگاهی که امسال تولید می شوند و پیش فروش نشده اند، چگونه به بازار می رسند. رانا باید خیلی زود جای خالی ۲۰۶ را در بازار ایران پر کند، وگرنه محصولات چینی که بیشتر آنها از سمت کرمان می آیند، تهدیدی بزرگی برای ایران خودرو ایجاد می کنند. البته گفته می شود که ایران خودرو به خودکفایی ۹۰ درصدی در ساخت ۲۰۶ رسیده است. اما آیا با وجود قطع همکاری پژو با ایران، هنوز امکان تولید این برند بدون مشکل حقوقی برای ایران خودرو وجود دارد؟
سوزوکی گراند ویتارا هم که اکنون قیمتی فضایی دارد، با مشکل تامین قطعه مواجه شده است. گفته می شود که ویتارا احتمالا با بازار ایران خداحافظی کند. این اتفاق می تواند ایران خودرو را بیشتر به شرکای چینی نزدیک کند. حتی گروه بهمن هم این روزها با یک دوجین چینی تازه بدوران رسیده نمایشگاه برپا می کند و آبروی کیفی و سابقه خود را زیر سوال می برد.
سایپا هم اعلام کرد که سال آینده بروی پلتفرم X100 یا همان پراید اصلاح شده یک خودروی جدید در رده قیمتی متوسط! به بازار معرفی خواهد کرد. اگر پراید را که در شرایط فعلی، ارزانترین خودروی ایران است، یک خودروی ارزان بدانیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که این پراید جدید که مثلا با نام ۱۵۱ عرضه خواهد شد، هم قیمت تیبا باشد! از تیبا گفتیم. قرار است نمونه هاچ بک این آهوی ایرانی هم تابستان سال آینده به بازار بیاید. همچنین نمونه فول آپشن تیبا با کد EX هم بزودی به بازار می آید. آپشنهای اضافه شده شامل آینه برقی، پنجره های برقی عقب و رینگهای آلومینیومی هستند. البته سایپا بهتر است بجای بازی با این آهو بیشتر روی کیفیت آن کار کند.
در این روزها همچنین کارشناسان از ضرورت تجدید در استراتژی خودرو ۱۴۰۴ سخن گفتند. عمده نظرات هم عدم توجه به سرفصلها و ناتوانی در رسیدن به اهداف برنامه توسعه برای تولید خودرو و قطعات تا سال ۱۴۰۴را بیان می کنند.

ایستگاه اخبار خودروهای وارداتی قیمت

فیسبوک


مجله پدال

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.