افزایش قیمت حداقل ۳۸ درصدی حامل‌های انرژی در سال ۹۲/ قیمت کدام حامل‌ها افزایش می‌یابد؟

۰۵خردادماه،

4-982.jpg

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۹۲، درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ را به تصویب رساندند که براساس آن ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این درآمد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران می‌شود و در نتیجه قیمت حامل‌های انرژی افزایش ۳۸ درصدی پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجلس همچنین در حکم جداگانه‌ای افزایش قیمت ۵ درصدی هر لیتر فرآورده‌های نفتی برای توسعه خطوط انتقال نفت و گاز را به تصویب رساند.

آنچه که در این میان برای مردم اهمیت دارد این است که بالاخره با تصویب بودجه تازه برای سال ۹۲، قیمت حامل‌های انرژی و بنزین چقدر افزایش خواهد داشت؟ البته این موضوعی است که مجلس تصمیم‌گیری برای جزییات آن را به دولت واگذار کرده است و این دولت است که تصمیم می‌گیرد که این افزایش ۳۸ درصدی را چطور در مجموعه حامل‌های انرژی اعمال کند.

در همین رابطه سیدمسعود میرکاظمی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت که این افزایش قیمت باید بیشتر در مورد حامل‌هایی اعمال شود که کمترین اثر را بر تولید و اقشار ضعیف دارد.

وی اضافه کرد: در بودجه ۹۲ مصوب شده که ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی از درآمد هدفمندی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران شود و این پولی است که به حساب مردم به عنوان یارانه واریز می‌شود.

میرکاظمی ادامه داد: پیش از این یارانه پرداختی به مردم از بودجه عمومی تامین می‌شد، اما به سبب اینکه امسال هم در بودجه عمرانی و هم در بودجه جاری مشکلاتی وجود دارد و امکان برداشت از این محل‌ها وجود نداشت، مجلس به دولت اجازه داد تا پولی که به حساب مردم واریز می‌شود را از محل افزایش قیمت تامین کند و مابه‌التفاوت آن را تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید اختصاص دهد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در مورد حامل‌هایی اعمال شود که کمترین اثر را بر تولید و اقشار ضعیف دارند، گفت: در واقع اگر بنزین آزاد افزایش قیمت پیدا کند بسیار تاثیری بر روی تولید ندارد و مثل نفت و گاز ۱۵۰ تومانی نیست که اثر بسیاری داشته باشد، همچنین گاز خانگی در حال حاضر ۷۰ تومان است اگر ۳۰ درصد به قیمت آن اضافه شود، به ۹۰ تومان می‌رسد که فکر نمی‌کنم اثر جدی داشته باشد.

میرکاظمی اضافه کرد: به نظر می‌رسد این افزایش قیمت می‌تواند در مورد جرایم پرمصرف‌ها اعمال شود و جریمه آنها را بیشتر کند چراکه این اثر کمتری روی اشخاص ضعیف دارد و بر تولید هم چندان اثرگذار نیست، در عین حال دولت می‌تواند سیاست‌های مختلفی را برای چگونگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پیش بگیرد.

وی یادآور شد: قیمت گاز در شرایط فعلی با قیمت بین‌المللی که ۵۵ سنت است، تفاوت آشکاری دارد، زیرا این رقم با دلار ۲۵۰۰ تومان هم حدود ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان می‌شود در حالی که هر متر مکعب گاز در حال حاضر ۷۰ تومان محاسبه می‌شد و این اختلاف بسیار باید قدری کمتر شود اما اگر دولت دوباره به نفت فشار بیاورد و از آنجا ریال بیشتری برداشت کند تا این را جبران کند، مجددا تورم آن گرفتار مردم می‌شود و هزینه آن بیش از پولی است که مردم بابت اختلاف حامل‌های انرژی دریافت می‌کنند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تا اشخاصی که بیشتر انرژی مصرف می‌کنند، هزینه بیشتری هم پرداخت کنند. در این میان هرچه بنزین آزاد افزایش قیمت بیشتری داشته باشد، اثر کمتری بر اشخاص ضعیف خواهد داشت.

در نهایت آنچه با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود، در مقام عمل و برای اجرا به دست دولت واگذار می‌شود و مردم هم باید فعلا چشم به دست دولتی ها بدوزند و منتظر باشند که ببینند در عمل بنزین و گازوییل مصرفی‌شان در سال جاری تا چه اندازه افزایش قیمت پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.