افزایش قیمت کالا و خدمات تا پایان سال ۹۱ ممنوع!

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ابتکار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین روز کاری خود پس از پایان تعطیلات تابستانی روزی پرکار را تجربه کردند. تکاپو برای کنترل بازار ارز، کشمکش‌های سیاسی بر سر استیضاح وزیر ورزش و جوانان و بررسی طرح توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از جدی ترین موضوعاتی بود که نمایندگان مجلس را در به خود مشغول کرد. نمایندگان در جلسه علنی به یک فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها متوقف شده و افزایش قیمت کالا و خدمات تا پایان سال ۹۱ ممنوع می‌شود.
این طرح با امضای ۲۸ نفر از نمایندگان در دستور کار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت و اصلی ترین هدف طراحان ممنوع کردن افزایش بیش از پیش قیمت کالا و خدمات تا پایان سال ۹۱ عنوان شده است. مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و موسی الرضا ثروتی از طراحان اصلی این طرح بودند که در موافقت با آن در صحن مجلس سخن گفتند. طراحان در مقدمه توجیهی طرح خواستار اصلاح اجزای ۴۴ و ۴۵ قانون بودجه سال ۹۱ برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالا و خدمات از دلایل لزوم توقف مرحله دوم قانون هدفمندی شده اند.

در این طرح آمده است که بایستی موارد مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۱ به گونه ای اصلاح شود که با جلوگیری از افزایش قیمت فرآورده‌ها، از فشار بیشتر بر جامعه ممانعت به عمل آید. در صورت تصویب نهایی این طرح جزء ۴۴ قانون مذکور به این شرح اصلاح می‌شود: «درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها موضوع ماده(۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال حداکثر معادل درآمد سال ۱۳۹۰ خواهد بود و هرگونه افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال ممنوع می‌باشد.» همچنین تا مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال از محل یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون به منابع اجرای طرح اضافه می‌شود. طراحان این طرح عنوان کردند که این طرح باید به نحوی اجرا شود که هر نوع افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی ممنوع شود تا باعث کاهش فشار بر مردم و اقشار آسیب‌پذیر گردد و از ادامه تورم لجام‌گسیخته حاصل از عدم اجرای صحیح و آغازین قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جلوگیری به عمل آید.
سوگمندانه ناگزیریم مرحله دوم را متوقف کنیم
در آغاز بررسی یک فوریت این طرح مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و از طراحان اصلی آن طرح طی سخنانی به وضعیت موجود اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اهداف مد نظر از تصویب این قانون اشاره کرد و گفت: امروز در شرایطی هستیم که سوگمندانه و با تلخی تمام ناگزیریم اجرای مرحله دوم را متوقف کنیم زیرا معلوم نیست پس از این، قانون هدفمندی چه سرنوشتی داشته باشد و آثار و برکاتی که از آن پیش بینی می‌شد چگونه خواهد بود.مصباحی مقدم گفت:‌ اجرای این قانون نمی‌تواند ادامه یابد و نمی‌توانیم این قانون را در سال ۹۱ دنبال کنیم. در شرایطی هستیم که نرخ تورم رو به رشد است و وضعیت نرخ ارز و مسایل اقتصادی مردم را به شدت نگران کرده و آثارش را روی قیمت‌ها هم گذشته است و قیمت‌ها به روز تغییر می‌کند. وی اظهار داشت: نمی‌توان به ظاهر لبخندی به لبها جاری کرد اما سم مهلکی پدید آید که کام همه را تلخ کند. مشکلات اقتصاد ما ناشی از ضعف مدیریت و شاید هم کمی ناشی از تحریم خارجی است.
افزایش یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین متوقف می‌شود
نماینده تهران خاطرنشان کرد: با تصویب نهایی این طرح افزایش بیشتر یارانه‌ها و همچنین افزایش قیمت بنزین متوقف می‌شود تا شرایط بهتری پدید آید و در آن شرایط خود مجلس پیشگام شود.وی از نمایندگان خواست به فوریت این طرح رای دهند تا آرامش به اوضاع اقتصادی کشور حاکم شود و دولت تکلیف خود را نسبت به مرحله دوم بداند.
مخالفان: بحران اقتصادی نداریم
به گزارش مهر، محمد جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به نمایندگی از مخالفان این طرح گفت: موفقیت اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها باید ادامه یابد. بحران اقتصادی نداریم فرصت‌هایی به وجود آمده و گزارش از درآمدها مثبت است. قدوسی گفت: کمیسیون تلفیق در بودجه ۹۱ با توافق دولت رقم هدفمندی را در گام دوم مشخص کرد و همان باید اجرا شود.
دولت هر سال ۲۲ هزار میلیارد تومان کسری می‌آورد
اما موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد نیز در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: این طرح به کل مردم ایران مربوط است.ثروتی ادامه داد:‌ طرحی که تهیه شده ادامه راه هدفمند سازی یارانه‌ها است. وی با اشاره به عدم اجرای مفاد این قانون توسط دولت گفت: در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود از آغاز سال این قانون اجرایی شود دولت از بهمن ماه شروع کرد اگر به همین منوال پیش برویم هر سال ۲۲ هزار میلیارد تومان کسری روی دست می‌ماند. بانک مرکزی پول چاپ می‌کند و ارزش پول ملی کاهش می‌یابد.نماینده بجنورد تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها باید در فضای آرام اقتصادی انجام شود نه در موقعیتی که قیمت‌ها هر روز در حال صعود است. این درست نیست که ۴ روز مردم راضی باشند اما عواقب قضیه اتفاقاتی بیافتد که ناخوشایند است. همچنین در طرح مذکور مقرر شده هیچ مبلغی از هیچ محلی برای هدفمندی یارانه‌ها هزینه نشود و کاری نشود که حاصل این طرح زیر سوال برود.نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف با یک فوریت طرح اصلاح ماده ۴۴ و ۴۵ قانون بودجه ۹۱ با ۱۷۹ رای مخالف، ۱۷ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از ۲۴۲ نماینده حاضر موافقت کردند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.