افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه، مرخصی زایمان برای پدرها و لغو محدودیت های فرزند چهارم

۰۲م اسفند ،
ممتاز نیوز : نمایندگان مجلس امروز به فوریت طرحی رای دادند که به سبب آن محدودیت های بیمه ای و بعضی خدمات اجتماعی فرزند چهارم به بعد لغو و مرخصی زایمان مادران ۹ ماه می گردد. همچنین پدران هم ۲ هفته مرخصی می گیرند.

امروز در صحن علنی مجلس و به پیشنهاد حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت، ۶۱ نماینده مجلس از همکارانشان در مجلس شورای اسلامی خواستند تا لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار دهند که مجلس نیز با این درخواست موافقت کرد.

به سبب این لایحه، محدودیت‌ها برای فرزندان چهارم و به بعد لغو می گردد، مرخصی زایمان مادران به ۹ افزایش پیدا می کند و پدران هم از دو هفته مرخصی برای تولد هر فرزند بهرمند می شوند.این لایحه البته پیش درآمد لایحه ای است که به بسته مشوق های جمعیتی معروف شده است؛ مشوق هایی مانند اهدای سکه، مسکن، مرخصی زایمان، هزینه های بهداشتی مادر و فرزند و مانند اینها.

اما لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده چه می گوید؟ این لایحه البته تنها به مرخصی زایمان و لغو محدودیت های فرزند چهارم و به بعد اختصاص دارد.حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دربارهٔ لزوم تصویب این لایحه به خبرآنلاین می گوید: کمیسیون بهداشت و درمان محدودیت های بیمه ای فرزندان چهارم و به بعد را لغو کرد و مرخصی زایمان را برای این مادران را برگرداند.

گفتگوی خبرآنلاین با رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را بخوانید؛

مجلس درحال بررسی مشوق های جمعیتی است، چه لزومی برای اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت وجود دارد؟

یکی از موانع افزایش جمعیت محدودیت ها برای فرزند چهارم است. مشکل از اینجا آغاز شد که در قوانین قبلی فرزند چهارم خانواده ای که سه فرزند به بالا داشتند تحت پوشش بیمه قرار نمی گرفت و مادران هم نمی توانستند از مرخصی زایمان استفاده کنند. به همین سبب کمیسیون بهداشت و درمان محدودیت های بیمه ای فرزندان چهارم و به بعد را لغو کرد و مرخصی زایمان را برای این مادران را برگرداند. این لایحه را صحن آوردیم که تا آمدن مشوق های اصلی، بخشی از مشکلات برطرف شود.

در این اصلاحیه چه موارد دیگری وجود دارد؟ فکری برای مرخصی زایمان هم شده؟

در این اصلاحیه مادرانی که برای بار چهارم باردار می شوند هم مرخصی زایمان دارند. کمیسیون همچنین شش ماه مرخصی زایمان مادران را به ۹ ماه افزایش داد. دو هفته مرخصی هم برای پدران در نظر گرفته شده است. البته ما مشوق های بسیاری را در یک طرح حامع داریم که بررسی آن به اتمام رسیده است. این طرج ۵۰ ماده دارد و مشوق های مختلفی را دربر می گیرد.

مجلس با بررسی خارج از نوبت این لایحه موافقت کرده است، فکر می کنید چه زمانی به صحن بیاید؟

به احتمال فراوان فردا (چهارشنبه) در صحن بررسی و تصویب می گردد. چون رفع محدودیت ها و محرومیت ها را اکثر نماینده ها می دانند و با برطرف شدن آن موافق می باشند.

دولت از تابستان، برنامه های رایگان تنظیم خانواده و کنترل جمعیت را لغو کرده است. در مشوق هایی که بررسی می گردد، به سلامت مادر و فرزند هم اشاره ای شده است؟

اتفاقا در طرح جامع به حفظ سلامت مادر و کودک توجه شده است. به هر حال در مواردی مسایل پیشگیری باید وجود داشته باشد. مثل ایدز، بیماری های صعب العلاج و مواردی که بارداری برای مادر و فرزند خطرناک است. اینها باید لحاظ و به آن رسیدگی شود. ضمن اینکه در طرح جامع پیش بینی شده است.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.