افزایش نرخ ارز در بازسازی حرم‌ها تاثیر دارد؟

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در بازسازی حرم‌های عتبات می‌گوید: تجهیزات و مصالح که افزایش قیمت دارد، ولی ما حسب نذر مردم کار می‌کنیم. قیمت ارز هر چقدر باشد مردم تعهدات خود را انجام می‌دهند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محمد جلال‌مآب درباره این‌که با دلار ۲۷ هزار تومانی، این ستاد چگونه می‌تواند طرح‌های بازسازی و توسعه حرم‌ها را در زمان مقرر به سرانجام برساند، بیان کرد: ما حسب نذر مردم کار می‌کنیم. تعهدات عراق که به عهده خودشان است. درباره تعهدات ایران هم، ارز چه یک‌هزار تومان باشد چه سه‌هزار تومان یا بیشتر، یک برنامه زمان‌بندی داریم. به هر حال از مردم انتظاراتی داریم. مردم ما تعهداتشان را با ارز سه‌هزار تومانی و ۱۸ هزار تومانی انجام داده‌اند. البته که مصالح و تجهیزات افزایش قیمت دارد. هر سال این اتفاق می‌افتد، اما متناسب با رشد نرخ ارز نیست. مثلا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هر کیلو میلگرد را چهارهزار تومان می‌خریدیم که آخرین بار قیمتش به ۱۲ هزار تومان رسیده بود. قیمت میلگرد در فاصله این سال‌ها سه‌برابر شد، رشد آن کمتر از نرخ ارز بود که در همین مدت، هفت برابر شد. دستمزد و حمل و نقل هم مگر چند برابر نرخ ارز افزایش داشته است؟ در کل افزایش نرخ‌ها با توجه به تورم دو تا سه‌برابر خواهد بود. ضمن این‌که نگاه مردم به عتبات عالیات ریالی نیست.  مردم دوست دارند به نام خودشان کمک کنند. این رقابت بین شیعیان و مسلمانان غیرایرانی مقیم خارج از عراق هم وجود دارد.  

او درباره میزان کمک‌های مردمی و دولتی به پروژه‌های بازسازی و توسعه عتبات عالیات، گفت: در سال‌های گذشته و در دو سال اخیر با توجه به شرایط اقتصادی سهم کمک‌های دولتی کاهشی بود. ما هم اصرار نداشتیم، چون از ضرورت‌ها و شرایط اقتصادی کشور اطلاع داشتیم. اگرچه از زمان آل بویه با کمک‌های دولت‌ها بوده که حرم‌ها توسعه پیدا کرده است و کمک‌های وقفی مردم بیشتر برای کمک به زائران و آموزش بود و طرح‌های مرمت و ساخت و ساز کمتر بانی شخصی داشت. ولی در دوره جمهوری اسلامی نقش مردم پررنگ‌تر شده است. در دو سال اخیر هرچند که انتظار داشتیم همانند گذشته بانی اصلی دولت باشد اما به واسطه وضعیت اقتصادی کشور این موضوع را به دولت واگذار کردیم تا حسب امکان کمک کند،  بنابراین از آنچه در سال ۹۷ تصویب شده بود ۵۰ درصد کمک کردند و از آنچه در سال ۹۸ مصوب شد ۱۰ درصد کمک کردند. ولی در این دو سال آنچه از کمک‌های مردمی پیش‌بینی شده بود کامل محقق شد. البته قطعا اگر همکاری و کمک دولت نبود بخش‌هایی از این پروژه‌ها به نتیجه نمی‌رسید. اما ستاد بنا دارد با حفظ و توسعه کمک دولتی،  کمک‌های مردمی را افزایش دهد، چه ایرانی ها و چه غیرایرانی‌ها. مثلا ۵۰ درصد طلای مورد نیاز برای گنبد حرم امام حسین (ع) در کربلا را مسلمان غیرایرانی تأمین کرده‌ است.

او درباره میزان کمک‌های مردمی در سال گذشته، اظهار کرد: ستاد سال گذشته سهم کمک‌های مردمی را ۱۰۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی کرده بود که همه این مبلغ در قالب کمک‌های مختلف تامین شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به تاثیر کرونا در پروژه‌های بازسازی و توسعه عتبات، گفت: فعالیت‌های ستاد تحت هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود. ستاد دنبال این است که طرح‌ها در زمان خود اجرا شود و همه موانع که کورکننده پروژه‌ها است برطرف شود و مهم‌تر از همه نسبت به تکلیفی که در برابر مردم دارد ادای وظیفه کند. با این همه شرایط کرونا تعطیلی را بر فعالیت ستاد کرونا حاکم کرد. البته آخرین گروه‌های اجرایی اعزامی در بهمن ماه سال ۹۸ با وجود شیوع کرونا و بسته شدن مرزها،  حاضر نشدند به کشور برگردند، در نتیجه پروژه کربلا تعطیل نشد. بیش از ۳۰ هزار متر مربع زیربنا از پروژه توسعه صحن حضرت زینب (س) در کربلا اجرا شد.

او افزود: برنامه‌های آتی بر ادامه حضور نیروها و طرح‌های توسعه بر مبنای کرونا گذاشته شده است،  چون فرضیه‌ای برای اتمام کرونا نداریم. بنابراین همه مجوزها را از دستگاه‌های مربوطه در عراق برای حضور تک تک نیروها می‌گیریم تا کار را در این شرایط ادامه دهیم. همه نیروها ۷۲ ساعت قبل از اعزام به عراق تست کرونا می‌دهند و قبل از خروج از عراق دوباره آنجا آزمایش می‌شوند. حتی برای زیارت دستورالعمل دارند. با این دستورالعمل به تدریج نیروهای بیشتر را مستقر می‌کنیم. همه پیش‌بینی‌ها برای فعال ماندن پروژه‌های عراق در جریان است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره وضعیت سه پروژه اصلی صحن حضرت زهرا (س) در نجف و حضرت زینب (س) در کربلا و صحن امام محمد باقر (ع) در کاظمین، گفت: در پروژه جدید کاظمین یکی از صحن‌ها به شبستان تبدیل می‌شود و پنج استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس و قم معین این پروژه هستند. بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) در نجف نیز تکمیل شده و فقط شیوع ویروس کرونا فرایند رفع نقص آن را به تاخیر انداخت. حدود شش ماه زمان برای تکمیل بخش غیرزیارتی مثل موزه و کتابخانه نیاز است و با توجه به اعزام نیروها، احتمالا این پروژه تا پایان سال تمام شود.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود پروژه صحن حضرت زینب (س) در شهر کربلا، در صورتی که کرونا محدودیت بیشتری ایجاد نکند، تا سه سال دیگر (۱۴۰۳) تکمیل می‌شود.

جلال‌مآب درباره پروژه ترفیع گنبد امام حسین (ع) که آن را به لحاظ فنی و معنوی ویژه و بی‌نظیر دانست، گفت: از پایان سال ۹۳ این پروژه شروع شد و با حفظ معماری، استحکام بنا انجام شد. گنبد باید نصب می‌شد، همه قطعات از کرمان به کربلا منتقل شده است، تیم‌ها با کاهشی شدن بحران کرونا در حال استقرار هستند تا نصب گنبد شروع شود. بحث‌های فنی مثل نوع طلاکاری باقی مانده که مهندسان ایرانی و عراق درحال مذاکره هستند. اگر این بحث‌ها به نتیجه برسد و تیم‌های نصب و سازه و متالورژ استقرار یابند سه تا چهار ماه نصب گنبد طول می‌کشد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره حذف شعری آذری از کتیبه‌های نجف در زمان مرمت، اظهار کرد: در تمام بازسازی‌ها رعایت حفظ سابقه تاریخی شده است. تولیت‌های حرم هم روی رعایت امانت اصرار داشتند و در زمان بازسازی و مرمت پروژه نجف، آیت‌الله سیستانی تاکید بسیاری داشتند که مرمت‌ها با حفظ تاریخ انجام شود و آن شایعه که برخی اشعار کتیبه‌ها تغییر و یا حذف شده کذب است. برخی از این کتیبه‌ها در زمان صدام به دلیل اینکه مزین به خط و اشعار ایرانی یا آذری بودند، به عمد تخریب شدند که ما سعی کردیم آنچه را تخریب شده براساس سابقه تاریخی بازسازی و مرمت کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.