افزایش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر/ هیچ استانی کمتر از ۵ درصد، بیکار ندارد!

۳۱فروردین۱۳،

99-63.jpg

آمارهای مرکز آمار ایران بیانگر آن است که در کل کشور طی چند سال قبل تاکنون نرخ بیکاری۰٫۷ درصد افزایش و نرخ مشارکت اقتصادی۳٫۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح آمارگیری نیروی کار با هدف برآورد شاخص‌های نیروی کار به طور فصلی و سالانه همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان‌ها با روش نمونه گیری چرخش در فصول مختلف سال اجرا می گردد که بر این اساس بعضی از جزییات آمار گیری سال ۹۱ در شاخص های نیروی کار در این گزارش بیان شده است.

افزایش نرخ بیکاری کل کشور از سال های ۸۴-۹۱

در حالی که طبق گزارش مرکز آمار در سال ۸۴ نزدیک به ۱۱٫۵درصد جمعیت فعال کشور بیکار بوده اند اکنون و تا پایان سال ۹۱، با وجود پیش بینی مسولین مبنی بر ایجاد بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار شغل در سال اکنون نرخ بیکاری با افزایش۰٫۷ درصدی نسبت به هشت سال پیش به ۱۲٫۲درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که نرخ بیکاری طی سال های ۸۴ تا۹۱ به ترتیب بین ۱۱٫۵،۱۱٫۳، ۱۰٫۵، ۱۰٫۴، ۱۱٫۹، ۱۳٫۵، ۱۲٫۳و ۱۲درصد در نوسان بوده است.

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور از سال ۸۴ -۹۱

براساس آمار ارایه شده بررسی نرخ مشارکت اقتصادی یعنی نرخ فعالیت حاکی از آن است که در سال ۸۴ نزدیک به۴۱ درصد جمعیت در سن کار( ۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشته‌اند این در حالی است که این میزان در سال‌های بعد روندی نزولی در پیش می گیرد.

بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی در سال‌های ۸۴ تا ۹۱ به ترتیب۴۱، ۴۰٫۴ ،۳۹٫۸، ۳۸، ۳۸٫۹، ۳۸٫۳، ۳۶٫۹ و ۳۷٫۸ بوده است که در سال ۹۱ این نرخ به ۳۷٫۷ رسیده که کاهش ۳٫۳ درصدی را نسبت به سال۸۴ نشان می دهد.

“ترین” های آمار نیروی کار در استان های کشور در سال ۹۱

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از بررسی نیروی کار در کشور، آذربایجان غربی با ۴۲٫۸ درصد بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را در بین ۳۱استان داراست که اردبیل نیز با ۴۲٫۶درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

اما کمترین مشارکت اقتصادی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۶٫۹ درصد است که کهگیلویه و بویراحمد نیز با ۲۹٫۷ درصد نرخ مشارکت در رتبه بعدی قرار دارد.

خراسان جنوبی، پرکارترین استان کشو

ر

۶٫۴ درصد نرخی است که خراسان جنوبی را در رده اول دارندگان کمترین بیکاران کشور قرار داده است.

البته کرمان با ۷٫۸ و گلستان با ۸٫۹ درصد در رتبه‌های بعدی کمترین نرخ بیکاری قرار دارند.

لرستان، بیکارترین استان کشور

بیش از ۲۰ درصد از جمعیت فعال استان لرستان در سال قبل بیکار بوده‌اند که این رقم سبب شده تا این استان در رتبه اول بیکاران قرار گیرد.

بر همین اساس استان ایلام با ۱۷٫۳ و فارس با ۱۶٫۸درصد در رتبه بعدی بیکاران کشور قرار دارند.

بالاترین تغییر نسبت به سال ۹۰

در سال ۹۱ نزدیک به ۵٫۱ درصد بر مشارکت اقتصادی کرمانشاهی‌ها افزوده شده که بیشترین تغییر در بین استانهای کشور از لحاظ نرخ مشارکت اقتصادی است به طوری که این آمار از ۳۳٫۲ در سال ۹۰ به ۳۸٫۳ در سال ۹۱ افزایش یافته است.

اما کاهش ۴٫۴ درصدی نرخ بیکاری در استان البرز از سال ۹۰ تا ۹۱ بیشترین تغییر را و البته تغییر مثبت را در بین سایر استانها ایجاد کرده است.

بیکارترین‌ها در بهار۹۱

استان ایلام با ۲۱ درصد بالاترین نرخ بیکاری بهار سال قبل را به خود اختصاص داده در حالی که خراسان جنوبی با ۶٫۵ درصد کمترین بیکاران بهاری را داشته است.

پرکارترین‌های تابستان ۹۱

باز هم خراسان جنوبی با ۶٫۳ درصد پرمشغله ترین استان در تابستان سال قبل است که در مقابل استان فارس با بیکاری ۲۱٫۵ درصد از جمعیت فعال در نقطه مقابل قرار دارد.

ترین‌های پاییز۹۱

خراسان جنوبی این بار هم رکورد دار کمترین بیکاری فصلی با ۵٫۴ درصد در بین استان‌های کشور است البته قابل توجه است که این رقم از بیکاری ، کمترین نرخ در بین تمامی فصل های سال ۹۱ در بین تمامی استان های کشور است.

اما در مقابل لرستان بار دیگر بیشترین بیکاران فصلی را به خود اختصاص داده است به طوری که با نرخ ۲۰٫۶ حتی نسبت به فصل قبل افزایش نیز داشته است.

بیکاران زمستانی ۹۱

در این فصل نیز لرستان نرخ بیکاری بالاتری نسبت به سایرین دارد با اینکه نسبت به پاییز کاهش یافته و به ۲۰٫۴درصد رسیده است.

اما این بار با وجود افزایش بیش از دو درصدی بیکاران خراسان جنوبی باز هم این استان صدر نشین پرکارترین هاست.

تغییر شاخص‌های عمده نیروی کار در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰

براساس گزارش اعلام شده نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در سال ۹۱افزایش ۰٫۸ درصدی داشته است. هم‌چنین نرخ بیکاری کل کشور با کاهش ۰٫۱ درصدی مواجه بوده است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز ۰٫۴ درصد افزایش یافته است. در عین حال نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله کل کشور نسبت به سال قبل ۰٫۵ درصد افزایش یافته است.

آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی سال ۹۱ را با نرخ بیکاری ۱۲٫۵درصدی و نرخ مشارکت ۴۰٫۸ درصدی در کل سال به پایان رسانده است.

تابستان با نرخ ۱۴٫۸بیکارترین فصل و و پاییز با نرخ ۱۰٫۴ پرکارترین فصل‌های این استان در سال قبل بوده است.

این در حالی است که ۱۲٫۶و۱۲٫۳درصد از جمعیت فعال آذربایجان شرقی در بهار و پاییز بیکار بوده اند.

اما در حالی نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در کل سال برابر با ۴۰٫۸درصد است که در بهارمعادل ۴۲٫۲، تابستان۳۹٫۴، پاییز۴۰٫۸ و زمستان نیز۴۰٫۸بوده است.

آذربایجان غربی

در مجموع معادل ۱۱٫۱ درصد از جمعیت فعال آذربایجان غربی در سال ۹۱ بیکار بوده‌اند.

نرخ بیکاری ۹٫۷ در بهار و ۱۵٫۷ در زمستان نشان از افزایش ۶ درصدی بیکاران در طول سال در این استان است.

این در حالی است که بیکاران در تابستان و پاییز معادل ۸٫۶ و ۱۰٫۸از جمعیت فعال استان آذربایجان غربی را در سال اخیر تشکیل داده‌اند.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در کل سال معادل ۴۲٫۸ درصد بوده که بالاترین نرخ را در بین کل استان‌های کشور از این لحاظ دارا است.

بر این اساس ۴۲٫۹،۴۵٫۲،۴۲٫۴ و۴۰٫۹ به ترتیب نرخ های مشارکت اقتصادی در ماه ابتدایی تا پایانی سال ۹۱ در استان آذربایجان غربی است.

اردبیل

نرخ بیکاری ۱۳٫۴درصدی در کل سال در شرایطی برای استان اردبیل رقم خورده که تفاوت ۴٫۵ درصدی بین بیکاران در ابتدا و انتهای سال در این استان وجود دارد.

بر این اساس بهار با ۱۱٫۸درصد کمترین و زمستان با ۱۶٫۳درصد بیشترین میزان بیکاری را در این استان در سال قبل به خود اختصاص داده است.

همچنین بیکاران این استان در تابستان و پاییز معدل ۱۳٫۶ و ۱۲٫۳ درصد از جمعیت فعال این استان را تشکیل داده اند.

اما اردبیل با ۴۲٫۶ پس از آذربایجان غربی بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را در کشوربه خود اختصاص داده است.

این در حالی است که این نرخ در بهار ۴۵٫۷، تابستان ۴۲٫۹، پاییز۴۱ و زمستان برابر با ۴۰٫۶ بوده و روندی کاهشی را طی سال سپری کرده است.

اصفهان

۱۳٫۴ درصد ، نرخ بیکاری کل در سال ۹۱ برای استان اصفهان است.

بر اساس آمار ارائه شده بیکاران این استان از ابتدا تا انتهای سال اخیر ۰٫۸ درصد کاهش یافته اند به طوری که نرخ بیکاری از ۱۴٫۲در بهار به ۱۳٫۴ در زمستان رسیده است.

همچنین تابستان با ۱۴٫۳درصد بیشترین نرخ بیکاری سال را در اصفهان داشته است.

پاییز ۹۱ نیز بیکاری ۱۳٫۳درصد جمعیت فعال این استان را به همراه داشته است.

اما نرخ مشارکت اقتصادی کل در این استان طی سال اخیر برابر با ۴۰ درصد بوده که این نرخ نیز با روندی کاهشی از ابتدا تا انتهای سال مواجه بوده و ۱٫۵ درصد کاهش یافته است.

۴۱٫۸، ۴۰٫۲، ۳۹٫۵ و ۳۸٫۵درصد نرخ فعالیت اصفهانی‌ها از فروردین تا اسفند سال قبل است.

البرز

استان البرز سال قبل را با نرخ بیکاری کلی ۱۴٫۹ درصدی و پشت سرگذاشتن روندی کاهشی در بیکاری به پایان رسانده است.

بهار ۹۱ با ۱۶٫۹ درصد بیکار ترین و زمستان با ۱۳٫۸ درصد پرکارترین فصل ها برای البرز بوده اند.

تابستان ۱۵درصدی و پاییز ۱۴٫۱ درصدی نیز نشان دهنده سیر نزولی نرخ بیکاری در این سال است.

اما نرخ مشارکت اقتصادی البرزی ها همواره در رنج ۳۰ درصد بوده و نرخ کلی مشارکت اقتصادی در این استان در سال قبل برابر ۳۷٫۲ است.

بر این اساس ۳۶٫۸، ۳۷٫۴،۳۷٫۳ و ۳۷٫۲ تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی از فصل اول تا آخر ۹۱ برای البرز است.

ایلام

ایلام در حالی سال ۹۱ را با نرخ بکاری ۱۷٫۳سپری کرد که بیکاری ۲۱درصدی جمعیت فعال این استان، بهارش را رکوردار نرخ بیکاری فصلی در بین سایر استان ها کرد.

با وجود کاهش بیکاری در تابستان تا مرز ۱۴٫۱درصدی و در پاییز به ۱۵ درصد بیکاران این استان در زمستان بار دیگر افزایش یافته و به ۱۹٫۲درصد رسیده اند.

اما نرخ کلی مشارکت اقتصادی این استان نیز در سال قبل معادل ۳۵٫۴درصد بوده است.

بهار ۳۵٫۷درصدی، تابستان۳۶٫۱ درصدی، پاییز ۳۶٫۲ درصدی و زمستان ۳۳٫۷ درصدی نیز از میزان مشارکت اقتصادی ایلامی ها در سال اخیر خبر می دهند.

بوشهر

بیکاران بوشهری در سال ۹۱ نزدیک به ۱۱٫۷درصد از جمعییت فعال این استان بوده اند.

در حالی تابستان با ۱۳٫۷درصد بالاترین نرخ بیکاری را در طی این سال برای بوشهری ها رقم زده که پاییز با ۹٫۸ درصد کمترین میزان بیکاری را داشته است.

۱۱٫۲در بهار و ۱۱٫۹ در زمستان سایر نرخ های بیکاری این استان در سال قبل است.

۳۵٫۸درصد، متوسط شاخص نرخ مشارکت اقتصادی بوشهری ها در سال پیش است.

این نرخ از ۳۳٫۸ درصد در بهار به ۳۷٫۸ درصد در زمستان افزایش یافته است.

۳۴٫۸ و ۳۵٫۵ درصد هم میزان مشارکت اقتصادی در تابستان و پاییز برای این استان است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.