افزایش هزینه‌های سبد خانوار با گرانی دلار

بینا- طی دوماهه اخیر قیمت اقلام خوراکی افزایش حداقل ۳۰درصدی داشته که در برخی کالا‌ها، گرانی بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد گزارش شده است.

قیمت خرده فروشی انواع گروه‌های کالایی و مایحتاج ضروری مردم به بهانه افزایش بی‌رویه نرخ دلار روند صعودی در پیش گرفته، به‌نحوی که حتی برخی از کالاهای تولید داخل که تولید آنها ارتباطی با واردات یا نرخ دلار ندارد، با افزایش قیمت بیش از ۵۰درصدی روبرو شده اند.

براساس گزارش ایلناف طی دوماهه اخیر قیمت انواع اقلام خوراکی افزایش حداقل ۳۰درصدی را شاهد بوده،که در برخی کالا‌ها، گرانی بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد گزارش شده است.

یکی از اقلام مهمی که طی این مدت افزایش چشم گیری داشته،دارو است که پس از تغییرات نرخ ارز،دارو های تولید داخل حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد و داروی خارجی حدود ۴۰ الی ۱۰۰ درصد گران شده است.

اگرچه برخی تحلیل ها حکایت از آن دارد که دلال ها و سفته بازار با ایجاد تقاضای کاذب و جوسازی،موجبات افزایش قیمت را فراهم کرده اند،اما کمبود عرضه به عنوان یکی از عوامل موثر بر اقتصاد سبب آشفتگی در بازار شده است.طی ماه‌های گذشته کار‌شناسان و دست اندرکاران بازار تلفن همراه‏ و کامپیو‌تر از کاهش وارداتاقلام یاد شده به کشور خبر می دهند.گفته می شود به دلیل نوسان نرخ دلار و درهم،واردکنندگان و فعالان این بازار،واردات خود را کاهش داده و منتظر ثبات دربازار ارز هستند.

این گزارش می افزاید؛ فعالان بازار می گویند:با شرایط فعلی بازار تلفن همراه کمتر کسی برای واردات گسترده گوشی ریسک می‌کند چرا که قیمت ارز لحظه‌ای تغییر می‌کند.به گفته آنها بازار محصولات دیجیتال نیز در رکود ناشی از افزایش قیمت ها به سر می برد. مشابه این وضعیت در بیشتر اصناف دیده می شود.اصناف منتظرند که دولت برای ثبات بازار اقدامات اساسی تری انجام دهد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.