افزایش واردات دارو از هند و کره/ ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی از چین و هند وارد می‌شود

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به ارزان‌تر بودن داروهای تولیدی در کشورهای آسیای شرقی، برنامه‌ریزی‌ها به سمت افزایش واردات دارو از هند و کره است، فعلاً دارویی از چین وارد نمی‌کنیم اما ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی از هند و چین وارد می‌شود.

شمس علی رضازاده در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: با توجه به هزینه کمتر داروهای تولید شده در کشورهای آسیای شرقی و راحت تر بودن مبادلات مالی با این کشورها علاقه مندیم واردات دارو را از شرکتهایی که خودمان آنها را تأیید می‌کنیم از این کشورها به خصوص هند و کره افزایش دهیم.

وی گفت: البته این طور نیست که داروهای مورد نیاز کشور را از هر شرکتی وارد کنیم. این شرکتها باید شرایط خاصی را داشته باشند و سختگیریهای بسیاری به خصوص برای تأیید شرکتهایی که دارو از انها وارد می‌کنیم، اعمال می‌شود.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو افزود:‌ با این وجود اگر شرکتهایی از کشورهای آسیای شرقی مانند شرکتهایی از کشور کره یا هند بعد از بازدید کارشناسان سازمان غذا و دارو تأیید شوند و بعد از آزمایش نمونه های ادواری و وارد شده آنها، مورد تأیید نهایی قرار بگیرند، مجوز واردات به آنها داده می گردد.

رضازاده ادامه داد: با این وجود این سختگیریها، سیستم پیگیری عوارض دارویی وزارت بهداشت هم فعال است و اطلاعات داروها بعد از ورود به بازار از طریق دانشگاههای علوم پزشکی و نظر خود بیماران رصد می‌کنیم و به محض اینکه مشخص شود عوارض یک دارو بیش از حد طبیعی است به سرعت آن دارو فراخوان شده و از بازار جمع‌آوری می‌شود.

وی تأکید کرد: سیستم پایش دارو به صورت دائمی در کشور فعال است.

معاون سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: فعلاً واردات دارو از کشور چین نداریم اما حدود ۹۰ درصد مواد اولیه وارداتی دارو به کشور از دو کشور هند یا چین است.

رضازاده افزود: در مورد محصول نهایی و داروی آماده فعلاً حدود ۵ درصد واردات دارو به کشور از آسیای شرقی و کشورهایی مثل هند یا کره است که بنا داریم این میزان را افزایش دهیم البته این کشورها هنوز تکنولوژی داروهای پیشرفته مثل فاکتورهای خونی یا داروهای بایوتکنولوژی را ندارند به همین سبب بیشتر داروهای وارداتی ما از منابع اروپایی است که بیشتر داروهای ضد سرطان را شامل می گردد.

وی تأکید کرد: فعلاً واردات داروی نهایی از کشور چین نداریم اما اگر شرکتی در این کشور باشد که تولید با کیفیت و مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران داشته باشد، علاقه مندیم برای کاهش هزینه های بیماران از منابع مورد تأیید این کشور هم واردات دارو داشته باشیم.

وی گفت: امکان افزایش واردات دارو از آسیای شرقی و کشورهایی مثل هند و کره تا ۱۰ یا حتی ۲۰ درصد داروهای وارداتی وجود دارد اما این کار به صورت یک دفعه انجام نمی‌شود و سیر آن کند خواهد بود. چون باید ارزیابی دقیقی در مورد کیفیت داروهای وارداتی داشته باشیم.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: به هر حال روند افزایش واردات دارو از کشورهای آسیای شرقی عملیاتی شده است و داروهای ارائه شده از این کشورها برای ورود به کشور در اولویت بالاتری بررسی می‌شوند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.