افزایش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در فیلیپین

۲۸م آذر ،

آمریکا حضور نظامی‌اش در فیلیپین را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد؛ خبری که چین را به خشم آورده است به طوری که رییس حزب کمونیست چین به ارتش این کشور دستور داده تا برای یک نزاع آماده شوند و رسانه‌های دولتی نیز توافقنامه افزایش حضور نظامی آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، آمریکا در سال ۲۰۱۱ اعلام کرده بود که مانورهای آموزشی نظامی مشترک و اعزام کشتی‌ها به فیلیپین را به منظور مقابله با تاثیر روبه رشد چین در منطقه افزایش خواهد داد.

این اقدامات مورد استقبال بنیگنو آکواینو، رییس جمهوری فیلیپین قرار گرفته است.

یک دیپلمات گزارش داد: انتظار می‌رود که آمریکا و فیلیپین طرح مانورهای مشترک پنج ساله بین دو کشور را در دیدارهای آینده امضا کنند.

احتمالا حضور آمریکا به منظور مراقبت از اثرگذاری چین خواهد بود و این کشور می‌کوشد مانع از افزایش قدرت نظامی و اقتصادی چین کمونیست شود. چین در محدوده دریای چین جنوبی ادعاهای ارضی دارد و بر روابط بین اعضای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) که فیلیپین هم شامل آن می‌شود، تسلط دارد. این در حالی است که چین مدعی مالکیت جزایر “اسپراتلی” است. سال‌ها است که آمریکا به فیلیپین کمک کرده تا نیروهای نظامی و امنیتی‌اش را بازسازی کند و در کنار افزایش حضور نظامی‌اش در فیلیپین به این کشور کمک‌های مالی هم می‌کند.

طبق اظهارات یک گزارشگر مخالف جنگ، حضور آمریکا در فیلیپین آنقدر برای دفتر اوباما مهم است که حتی احتمامل دارد فیلیپین کمک‌های مالی بیشتری علاوه بر کمک‌های نظامی دریافت کند؛ هرچند آمریکا نمی‌پذیرد که قصد اصلی‌اش ایجاد سلطه در منطقه است. آمریکا در تلاش برای رفع نگرانی‌های چین، بر ماهیت بشردوستانه حضور نظامی‌اش، با استناد به طوفان اخیر در فیلیپین که منجر به کشته شدن بیش از ۹۰۰ تن در هفته قبل شد، تاکید می‌کند.

این در حالی است که جین پینگ، رییس حزب کمونیست چین، ارتش این کشور را مجبور کرده تا برای یک نزاع آماده شوند، بدون اینکه ذکر کند که مهاجمان احتمالی چه کسانی خواهند بود. او به ارتش آزادی‌بخش خلق که دربردارنده ۲ میلیون و سیصد هزار نیرو است، گفت: برای یک نزاع نظامی آماده باشید.

تنش بین چین و فیلیپین مدتی است که افزایش یافته است. در ماه اکتبر، ۲۶۰۰ تفنگدار نیروی دریایی آمریکایی و ۱۲۰۰ تن از نیروهای دریایی فیلیپینی مشترکا یک مانور ۱۰ روزه را آغاز کردند؛ تمرکز این مانور برروی رهایی از فاجعه، کمک‌های بشر دوستانه و امنیت دریایی بوده است.

این مانورها چین و حزب کمونیستی فیلیپین را به خشم آورده است. حزب کمونیست فیلیپین مدعی است که هدف از حضور نظامی آمریکا آماده سازی برای یک مداخله خارجی است.

حزب کمونیست فیلیپین اعلام کرد: آمریکا، با همکاری دولت آکواینو همواره از فیلیپین به عنوان یکی از پایگاه‌های نظامی خود برای انجام عملیات مداخله جویانه استفاده کرده است.

آمریکا با در دست داشتن تعداد بیشتری کشتی، هواپیما و نیرو، هم اکنون تشکیلات گسترده‌تری در جنوب شرقی آسیا دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.