افزایش یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی در سال جاری

فروردین ۱۴۰۳

هیئت وزیران در راستای حمایت از تولیدات کشاورزی تصویب کرد؛

دولت، یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی در سال جاری را ۸ هزار و ۱۳۹ میلیارد ریال تعیین کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد؛ یارانه نهاده ها و عوامل تولید کشاورزی در سال جاری از محل جزء(۲) ردیف (۵۲۰۰۰۰) قانون بودجه سال کل کشور توزیع می گردد.
 
بر این اساس، یارانه کود شیمیایی( به استناد بند(ز)ماده(۱۴۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، اعتبار این ردیف شامل کودهای آلی و زیستی(ارگانیک) تولید داخل نیز می گردد) ۶٫۳۵۹٫۴۴۱  میلیون ریال، بذر ۹۸۰۰۰۰ میلیون ریال، انواع نهال ۲۰۰۰۰۰ میلیون ریال، بهینه سازی مصرف سموم و کود شیمیایی۳۵۰۰۰۰ میلیون ریال، اصلاح نژاد دام روستایی ۱۰۰۰۰۰ میلیون ریال، توسعه خدمات بهداشتی، درمانی دامهای روستایی و عشایری، واکسن دام، سموم، مواد ضد عفونی کننده و بیولوژیک۱۵۰۰۰۰ میلیون ریال تعیین شد.
 
همچنین سقف میزان توزیع و قیمت فروش انواع کود شیمیایی و کودهای آلی و زیستی(ارگانیک) در سال جاری با رعایت صرفه و صلاح دولت از محل تولیدات داخلی و یا واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین می گردد.
 
بر اساس این مصوبه، دستگاه مباشر تامین و توزیع کود شیمیایی وارداتی موظف است مشخصات کودهای مذکور از قبیل نوع، قیمت و آنالیز ترکیب کود را به صورت واضح و قابل رویت روی کیسه های کود شیمیایی درج کند.
 
وزارت جهاد کشاورزی مجاز است مابه التفاوت خرید و توزیع انواع کود شیمیایی از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۹۲٫۶٫۱ را بر مبنای قیمت فروش سال ، از سر جمع اعتبارات یارانه نهاده ها و عوامل تولید کشاورزی تسویه کند.
 
همچنین وزارت جهاد کشاورزی مجاز به جابه جایی بین مقادیر پیش بینی شده به شرط عدم تغییر در جمع مقادیر است.
 
بر این اساس، هزینه های مترتب بر عملیات تامین و توزیع انواع کود شیمیایی و کودهای آلی و زیستی از جمله هزینه های مالی که مطابق قانون به عهده دولت است، در سقف تعیین شده در این تصویب نامه از محل اعتبار تعیین شده پرداخت می گردد.
 
این مصوبه مورخ ۹۲٫۹٫۱۱  از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.