افزایش ۲۵ درصدی تشکیل پرونده‌های زمین‌خواری

ایران > حقوقی‌و قضایی– ممتازنیوز:
مشاور حقوقی استاندار تهران با بیان اینکه در سال‌های اخیر مبارزه با زمین‌خواری به شدت افزایش داشته، گفت: تشکیل پرونده‌های زمین‌خواری نسبت به سال‌های قبل رشد ۲۵ درصدی داشته که اکثر این پرونده‌ها مربوط به دهه قبل بوده است.

ولی‌الله داوریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در طول سال‌های اخیر با حضور فعال خود میزان زمین‌خواری به ویژه منابع و اراضی ملی را کاهش داده و اکثر پرونده‌هایی که وجود دارد، مربوط به دهه قبل است و پرونده تازه در حوزه زمین‌خواری نداشتیم.

وی افزود: با برخورد جدی که دستگاه قضایی با زمین‌خواری در قالب شورای حفظ حقوق بیت‌المال داشته، احکام قابل توجهی در آزادسازی منابع دولتی و منابع ملی صادر شده و بر اساس آمار، پرونده‌های تشکیل شده حدود ۲۵ درصد نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است.

داوریان گفت: دستگاه قضایی با قدرت و قاطعیت با موارد و تخلفات مبارزه می‌کند و در همین راستا به زودی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی اوشان و فشم، بستر و حاشیه رودخانه جاجرود، حریم و حوزه آبگیر سد لتیان در دستور کار قرار دارد که در آینده نزدیک ارکان این اراضی به اجرا درخواهد آمد.

همچنین محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر برخوردهای جدی قوه قضاییه با پرونده‌های زمین‌خواری را شاهد بودیم و در حوزه پردیس و دماوند با زمین‌خواری‌ها مبارزه جدی شد.

وی افزود: اخیرا پرونده‌ای در منطقه صفادشت در حوزه زمین‌خواری مورد بررسی قرار گرفته که فردی در اقدامی زمین‌هایی را که صاحبان آنها در ایران و یا در دسترس نبودن را به نام خود منتقل کرده بود که این موضوع به اطلاع استان رسیده و از تخلف این فرد جلوگیری شد. ضمن آنکه این فرد مقرر شده بود کاندید شورای شهر باشد که صلاحیت وی رد و پرونده وی در حال بررسی است.

معاون عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: استان تهران همواره با پدیده زمین‌خواری مبارزه جدی داشته و هر زمان که دستگاه قضایی حکمی را صادر کرده، هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها را جهت اجرای حکم در دستور کار قرار داده است.

محمودی با بیان اینکه برخورد با پدیده زمین خواری نسبت به سنوات قبل افزایش داشته، اضافه کرد: البته سبب این مسئله در این است که در هر کجا که زمین دارای قیمت و ارزش بالایی می‌شود، پدیده زمین‌خواری از سوی بعضی سودجویان صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: هر چه میزان آگاهی و سطح سواد و فرهنگ مردم و همچنین اطلاعات حقوقی آنها افزایش می‌یابد، امکان تخلف‌هایی در حوزه زمین‌خوار کاهش می‌یابد، لذا زمین‌خواری زمانی اتفاق می‌افتد که اشخاص سودجو از اطلاعات پایین و حقوقی اشخاص و سطح آگاهی پایین‌تر سوء استفاده می‌کنند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.