افزایش ۲۵ درصدی کمک هزینه آموزشی دستیاران/ اختیارات قانونی برای کاهش ساعات کشیک نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از افزایش ۲۵ درصدی کمک هزینه آموزشی دانشجویان دستیاری و کارورز در این دانشگاه خبر داد و گفت: ما اختیارات قانونی برای کاهش ساعات کشیک این دانشجویان را نداریم اما سعی می‌کنیم رفاه آنها بیشتر شود.

دکتر جلیل کوهپایه زاده در گفت‌وگو با ایسنا، به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران در جهت ساماندهی شیفت‌های طولانی دانشجویان رزیدنت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدودا ۹۰۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیل می‌کنند که تقریبا نیمی از این افراد دانشجویان پزشکی هستند و مابقی در رشته‌های غیر پزشکی تحصیل می‌کند اما دانشجویان صرفا پزشکی در مقاطع مختلف پزشکی عمومی، تخصص  و دستیاری طبق مقرراتی که دانشگاه دارد موظف به گذراندن شیفت‌هایی در بیمارستان‌ها هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: طی چند سال گذشته یعنی بعد از جدایی دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران ما با کمبود کارورز مواجه شدیم حتی این موضوع به اندازه مشکل ساز شده بود که در این زمینه از دانشگاه‌های دیگر نیز کمک می‌گرفتیم. اما در حال حاضر این کمبود رفع شده بنابراین دانشجویان به شیفت‌های اضافی در بیمارستان‌ها موظف نیستند  و شیفت دانشجویان رزیدنت کاملا براساس مقررات اعلامی از سوی وزارت بهداشت اجرایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: با توجه به این که تعداد دانشجویان رزیدنت ودستیاری کاملا برحسب ظرفیت این دانشگاه است بنابراین برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان نداریم و فضای آموزشی ما بیشتر از وضعیت فعلی، گنجایش ورود دستیار یا رزیدنت و یا کارورز را ندارد و آموزش های ما براساس قواعد و مقررات اعلامی وزارت بهداشت است.

کوهپایه زاده تاکید کرد:  واقعیت این است که در مراکز بیمارستانی ما حجم بالای مراجعات به ویژه بیماران شهرستانی موجب خواهد شد که گاهی اوقات یک بیمار به اندازه چند بیمار حجم کاری داشته باشد. به همین جهت رزیدنت‌های ما متحمل کارهای سنگین تری هستند.

وی تصریح کرد: کاهش ساعات کشیک دانشجویان رزیدنت و یا کارورز نیازمند اختیارات قانونی است. ما نمی‌توانیم به صورت جداگانه در این زمینه تصمیم گیری کنیم اما سعی ما این است حقوق،کارانه، مزایا و بیمه پایه، تکمیلی و شغلی آنها را تامین کنیم و از این دانشجویان حمایت بیشتری داشته باشیم. بنابراین کمک هزینه آموزشی این دانشجویان امسال ۲۵ درصد یعنی با حداکثر افزایش مواجه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: برای سال آینده نیز در هیات امنای دانشگاه مصوبه‌ای را خواهیم داشت که براساس آن حداکثر افزایش حقوق را برای دانشجویان رزیدنت یا کارمند داشته باشیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.