افزایش ۴۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران/کاهش تولید نفت اوپک در ماه نوامبر

۱۲م آذر ،

چکیده: تازه ترین تحلیل های آماری رویترز نشان می دهد میزان تولید نفت اوپک در ماه نوامبر با کاهش روبرو شده است اما تولید نفت ایران با ۴۰ هزار بشکه افزایش به ۲٫۷۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به نقل از رویترز ، کاهش تولید نفت نیجریه ، آنگولا و لیبی در ماه نوامبر سبب شد تا میزان تولید نفت اوپک به پایین ترین حد خود از ماه ژانویه ۲۰۱۲ میلادی برسد.

بر اساس این گزارش، میزان تولید نفت ۱۲ کشور عضو اوپک طی ماه نوامبر به ۳۱٫۰۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که این رقم در ماه اکتبر نیز به ۳۱٫۱۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

بر این اساس، نشست آتی اوپک قرار است در ماه دسامبر برگزار شود و وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در خصوص سیاستهای تولید سازمان رایزنی خواهند کرد.

میزان تولید نفت اوپک هنوز یک میلیون بشکه بیشتر از سقف تعیین شده ۳۰ میلیون بشکه ای این سازمان است و به اعتقاد کارشناسان اوپک در شرایطی که قیمت جهانی نفت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه است کاهش سقف تولید اوپک در نشست ماه دسامبر بعید به نظر می رسد.

یک مقام آگاه اوپک در این باره به رویترز گفت: قیمتهای کنونی نفت برای اعضای اوپک رضایت بخش است و میزان تولید نفت اوپک کمی بیشتر از سقف تعیین شده و مصوب است ولی بازار به خوبی مازاد تولید نفت اوپک را جذب می کند، بنابراین من فکر می کنم اوپک در نشست ماه دسامبر سقف تولید سازمان را تغییر نخواهد داد.

میزان تولید نفت اوپک در ماه نوامبر به پایین ترین حد خود از ژانویه ۲۰۱۲ رسید یعنی زمانی که تولید نفت اوپک به ۳۰٫۹۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

تولید نفت اوپک نسبت به ۳۱٫۷۵ میلیون بشکه در ماه آوریل بیش از ۷۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است و نیجریه که قصد داشت در ماه نوامبر به هدف صادرات ۲ میلیون بشکه نفت در روز دست یابد به سبب کاهش تولید نتوانسته است به این هدف برسد.

میزان تولید نفت ایران و عراق نیز در این مدت با افزایش ناچیزی روبرو شده است ،بطوریکه تولید نفت ایران با ۴۰ هزار بشکه افزایش به بیش از ۲٫۷۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که این پایین ترین رقم از سال ۱۹۸۸ میلادی است. آغاز مجدد صادرات نفت به کره جنوبی تاثیر بسیاری بر افزایش تولید نفت ایران داشته است.

تولید نفت عراق نیز در این مدت با ۵۰ هزار بشکه افزایش به بیش از ۳٫۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت عربستان نیز با ۵۰ هزار بشکه نسبت به اکتبر به کمتر از ۹٫۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.