افزایش ۳۰درصدی میزان ترانزیت کالا از مرزهای کشوردر سه ماهه اول سال

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،’ شهریار افندی‌زاده’ گفت: ایران برنامه‌های کلان متعددی را در کارگروه ترانزیت تدوین و تصویب کرده و سرمایه‌گذاری عظیمی در پروژه‌های زیربنایی حمل‌ونقلی در محورهای ترانزیتی کشور و برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان انجام داده که نتیجه‌ این اقدامات منجر به افزایش روند ترانزیت در سال جاری شده است .

وی افزود: در سه ماهه نخست سال بیش از سه میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی از طریق مرزهای فعال کشور ترانزیت شد که نسبت به سال گذشته به میزان ۸/۳۰ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت :با توجه به موقعیت مناسب ایران در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه، می‌تواند نقش برجسته‌ای در توسعه ترانزیت ایفا کند و به عنوان حلقه اتصال اروپا به آسیا عمل کند.

افندی زاده خاطر نشان کرد: ایران برنامه‌های کلان متعددی را در کارگروه ترانزیت تدوین و تصویب کرده و سرمایه‌گذاری عظیمی در پروژه‌های زیربنایی حمل‌ونقلی در محورهای ترانزیتی کشور و برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان انجام داده است که نتیجه‌ این اقدامات منجر به افزایش روند ترانزیت در سال جاری شده است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: در سه ماهه سال ۹۱ از مجموع ۳ میلیون و ۴۰۳ هزار تن کالاهای ترانزیت شده، میزان ۳ میلیون و ۷۶۸ هزار تن معادل ۹۱ درصد از طریق جاده و ۲۷۲ هزار تن معادل ۹ درصد از طریق راه‌آهن حمل شده است.

افندی‌زاده در خصوص عملکرد مرزهای فعال زمینی در زمینه ترانزیت کالا اظهار داشت: بندرعباس با ۸۶۱ هزار تن معادل ۲۸ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به کشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق ، بازرگان و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند.

رییس سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای افزود:در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور بندر امام با ۸۶۲ هزار تن معادل ۴/۲۸ درصد، فعال‌ترین مرز به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، دوغارون و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی عمده‌ترین بخش ترانزیت کشور را طی مدت مذکور، کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری اعلام کرد.

افندی‌زاده، هدف‌گذاری در سال‌جاری را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام زیرساختی حمل و نقلی که در ترانزیت نقش دارند برشمرد و افزود: تمام ظرفیت و توان وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های همکار در امر ترانزیت در کنار یکدیگر و با همراهی بخش خصوصی بکار گرفته خواهد شد تا جمهوری اسلامی ایران نقش خود را به عنوان پل ارتباطی بین کشورهای منطقه ایفا کند.

اقتصام ** ۱۵۷۹*

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۵۹۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.