افزایش ۴۰ درصدی تهیه داروهای خاص از مراجع غیرقانونی

۲۸م دیماه ،

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: تهیه داروهای خاص و تک نسخه ای از مراجع غیر قانونی در داروخانه ها، ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.


دکتر جمشید سلام زاده در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: وقتی تأمین و عرضه دارو از طریق مراجع قانونی با کمبود روبرو می گردد، طبیعی است که تقاضا از مراجع غیرمجاز بیشتر می گردد.

وی گفت: قبلاً تعداد و تنوع داروهایی که در مراکز غیر قانونی فروخته می شد، محدود بود ؛ اما هم اکنون تعداد این گونه داروها افزایش یافته است.

دکتر سلام زاده با اشاره به اینکه تهیه دارو از مراکز غیرقانونی همراه با مشکلاتی خواهد بود، ‌افزود: بسیاری از داروهای خاص باید در شرایط خاص مانند دمای مناسب ، دور از رطوبت و نور نگهداری شود که معمولاً این استانداردها در مراکز غیر مجاز رعایت نمی شود،  به همین سبب ممکن است این داروها خاصیت درمانی خود را از دست داده  و یا حتی مضر هم باشند.

وی گفت: در قبل مقداری داروی قبلی پلاویکس از طریق غیر قانونی وارد بازار شده بود که پس از بررسی آزمایشگاهی مشخص شد، بیش از ۳۰ درصد مواد تأثیرگذار در این داروها کم است و عملاً این داروها روند درمان بیماران را به کندی پیش می برد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی به بیماران پیشنهاد کرد: با مراجعه به مراکز معتبر داروخانه های دولتی برای تهیه داروهای خود اقدام کنند هر چند ممکن است به سبب کمبود و یا قاچاق این روند با مشکلاتی هم همراه باشد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.