افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت از خلیج فارس/ احتمال توسعه فرزاد B توسط هندی‌ها

۳۱فروردین۱۳،

205-3.jpg

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام این‌که حجم تولید این شرکت تا دو سال دیگر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت، از احتمال توسعه فرزاد B توسط یک شرکت هندی خبر داد.

محمود زیرکچیان‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد برنامه‌ی تولید نفت خام شرکت فلات قاره گفت: طبق برنامه‌ی پنجم توسعه باید حجم تولید نفت کشور ۱٫۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که سهم شرکت نفت فلات قاره از این عدد ۳۵ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر افزایش تولید ۶۵ هزار بشکه‌ای میدان رشادت تولید از میدان مشترک هنگام نیز به ۳۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به این‌که تولید از میدان هنگام در سال قبل نسبت به سال ۹۰، ۱۰ درصد افزایش یافت، گفت: طبق برنامه توسعه‌ی این میدان اردیبهشت‌ماه تکمیل خواهد شد و انتظار می‌رود که تولید از این میدان مشترک بیش از ۳۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده باشد.

زیرکچیان‌زاده در مورد توسعه میدان فرزاد B توضیح داد: با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در این میدان بسیار بالا است ریسک بالایی را به همراه دارد، اما در حال حاضر در حال مذاکره با مسوولان انرژی هند هستیم .

وی با اشاره به این‌که مسوولان هندی پیشنهاد‌های خاصی را برای توسعه و سرمایه‌گذاری این میدان ارائه کرده‌اند، گفت: با وجود این‌که مذاکرات خوبی با این کشور برای توسعه‌ی میدان فرزاد B صورت گرفته است، در نهایت امسال یا با این شرکت هندی و یا با یک کنسرسیوم داخلی قرار‌داد توسعه این میدان امضاء خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در مورد تولید گاز از میدان سلمان نیز با اذعان به این‌که ایران هفت سال از کشور عربی در برداشت گاز از این میدان مشترک عقب است، گفت: با تعمیرات اساسی خط لوله انتقال گاز سلمان چهار یا پنج ماه دیگر تولید گاز از این میدان مشترک محقق می‌شود.

زیرکچیان‌زاده از راه‌اندازی پیشرفته‌ترین ترمینال شناور صادراتی کشور به نام خلیج‌فارس تا خرداد امسال خبر داد و گفت: طرح جامع ایجاد منطقه آزاد اقتصادی سیری تهیه شده است و امیدواریم که به زودی تصویب شود.

وی اعلام کرد که امسال پالایشگاه گازی کیش با ظرفیت ۸۰ میلیون فوت مکعب در روز و با هزینه‌ی ۸۰ میلیون یورو تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره اگرچه در بعضی از طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت مشکل نقدینگی وجود دارد اما وزیر نفت مجوز خاصی را برای حل مشکلات مالی میادین مشترک گرفته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.