افزایش ۵ برابری نرخ اجاره خانه طی ۸ سال/ اوج قیمت زمین در سال ۸۷

۱۳خردادماه،

آمارهای مرکز آمار ایران بیانگر افزایش قابل ملاحظه قیمت در بخش‌های مختلف معاملات مسکن است به طوری‌که نرخ اجاره واحدهای مسکونی طی هشت سال قبل پنج برابر و قیمت زیربنای مسکونی سه برابر افزایش یافته است.

به گزارش Consbank، به نقل از ایسنا مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از متوسط قیمت اجاره و مسکن در نقاط شهری کشور طی فاصله سال‌های ۶۹ تا ۹۱ را اعلام کرد.

قیمت زمین و خانه کلنگی در سال ۸۷ به اوج رسید

براین اساس متوسط قیمت اجاره و مسکن در نقاط شهری کشور با افزایش دوبرابری از دو میلیون و ۵۱۰ هزار ریال به چهار میلیون و ۵۵۰ هزار ریال در سال قبل رسیده است.

این در حالیست که سال ۸۷ اوج افزایش قیمت زمین و خانه کلنگی در هشت سال قبل بوده است.

قیمت زمین و خانه کلنگی در سال ۸۸ به یکباره سقوط کرده و از شش میلیون و ۱۰۰ هزار ریال در سال ۸۷ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال کاهش یافته است.

افزایش بیش از ۳ برابری قیمت زیربنای مسکونی طی ۸ سال قبل

براساس این گزارش متوسط قیمت زیربنای مسکونی در نقاط شهری در سال ۸۴ در هر مترمربع سه میلیون و ۶۰ هزار ریال بود که در نیمه اول سال قبل به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال رسید.

البته روند تغییرات قیمتی در این بخش از سال ۸۵ از چهار میلیون و ۱۴۰ هزار ریال به شش میلیون و ۹۲۰ هزار ریال در سال ۸۶ رسیده که بعد از آن با جهشی یکباره در رنج هشت میلیونی قرار گرفته است.

افزایش دو میلیون ریالی نرخ اجاره خانه در یک سال

نرخ اجاره در هر ۱۰۰ مترمربع واحد مسکونی طی ۸ سال قبل تاکنون با افزایش چشمگیر پنج برابری مواجه بوده است.

براین اساس نرخ اجاره در هر ۱۰۰ مترمربع هم در سال ۸۴ حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزارریال بوده که این رقم در نیمه اول سال قبل به پنج میلیون و۲۸۰ هزار ریال افزایش یافته است.


سامانه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.