افزایش ۵۰ تا ۲۴۰ درصدی قیمت کیتهای آزمایشگاهی/اوضاع بحرانی آزمایشگاهها

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،
ممتاز نیوز : نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی، وضعیت قیمت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی را با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، بحرانی و غیرقابل قبول دانست.

دکتر مجید مصلایی در گفتگو با مهر اظهارداشت: بی ثباتی در بازار ارز کشور سبب شده تا شاهد گرانی تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی باشیم. به طوریکه شرکتهای وارد نماینده که پیشا به صورت مدت دار با آزمایشگاهها معامله می نمودند، حالا فقط به شرطی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را در اختیار ما می گذارند که پول آن را نقدا بپردازیم.وی افزود: سرعت دریافت پول از سوی شرکتهای وارد نماینده مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و تاخیر در پرداخت مطالبات آزمایشگاهها از سوی بیمه ها، به هیچ وجه با همدیگر همخوانی ندارد و تبدیل به یک معضل شده است.

مصلایی با اعلام اینکه آخرین پرداختی بیمه تامین اجتماعی مربوط به فروردین امسال است، ادامه داد: تاخیر طولانی مدت بیمه ها در پردخات مطالبات آزمایشگاهها، مشکلات ما را تشدید می نماید.وی با اشاره به کمبود بعضی کیتهای آزمایشگاهی در بازار تجهیزات پزشکی کشور، افزود: شرکتهای وارد نماینده جنس دارند اما می گویند تا زمانی که تکلیف بازار ارز روشن نشود، جنس توزیع نمی کنیم.

نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی، یکی دیگر از مشکلات آزمایشگاههای تشخیص طبی در شهرستانها را، نحوه قرارداد با بیمه ها دانست و گفت: به دنبال اجرای برنامه نظام ارجاع در بعضی از استانها، به آزمایشگاهها فشار می آورند که با بیمه ها بر اساس تعرفه دولتی قرارداد ببندند.مصلایی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تعرفه های آزمایشگاهی در شورای عالی نظام پزشکی، اظهارداشت: این میزان افزایش اصلا جوابگوی بها ها نمی باشد. زیرا در حال حاضر قیمت کیتهای مصرفی از ۵۰ تا ۲۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: البته تعرفه وزارت بهداشت برای آزمایشگاههای تشخیص طبی همان ۲۱ درصد مربوط به سال ۸۹ است که ۳٫۵ درصد افزایش برای سال ۹۱ نشان می دهد. ولی بخشهای پاراکلینیکی با چنین تعرفه های نمی توانند قرارداد ببندند.

مصلایی، ادامه روند فعلی را برای آزمایشگاهها غیرممکن دانست و گفت: تعرفه ای که برای انجام بعضی آزمایشها مثل ویتامین د.ث، آی جی اف ۱ و… از مردم دریافت می کنیم بین ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان است در حالی که قیمت همه شده ماده مورد استفاده برای انجام این آزمایشها ۱۵ هزار تومان است. بنابراین، بسیار از آزمایشگاهها، تعرفه این آزمایشها را به ۳۰ هزار تومان رسانده اند تا بتوانند جوابگوی بها های خودشان باشند. زیرا، با تعرفه های نظام پزشکی نمی توان کاری انجام داد و ادامه این وضعیت سبب می گردد که بعضی آزمایشگاهها به راههایی کشیده شوند که می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.