افزایش ۵۰ درصدی مصرف کالاهای ایرانی از سوی تهرانی‌ها در آینده نزدیک

۲۷م اسفند ،

_ARJ3954.jpg

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: ۵۰ درصد شهروندان تهرانی معتقدند مصرف کالاهای ایرانی در آینده نزدیک افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا زجاجی به تشریح نتایج نظرسنجی با موضوع «مصرف» که از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به این نهاد از شهروندان تهرانی صورت گرفته بود پرداخت.

زجاجی گفت: براساس نظرسنجی انجام شده ۴۸٫۲ درصد از پاسخ‌گویان معتقدند در آینده نزدیک مصرف کالاهای ایرانی بیشتر خواهد شد و در مقابل ۲۳٫۷ درصد معتقدند مصرف کالاهای ایرانی در آینده کم خواهد شد.

وی افزود: نتایج نشان می‌دهد که اکثر خانوارهای تهرانی نسبت به تحقق شعار سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» خوشبین می باشند و براساس این نتایج می‌توان امیدوار بود که رفته‌رفته استفاده از کالاهای ایرانی، در سبک زندگی ایرانیان جایگاه جدی و جیددی خواهد داشت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه به نتایج نظرسنجی در مورد «سبد کالای خانوارهای تهرانی نظر آنها دربارهٔ‌ی کیفیت، کالای خارجی و داخلی اشاره کرد و گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شهروندان تهرانی معتقدند به جز لوازم بهداشتی، کیفیت کالاهای خارجی غیر از چینی بهتر از کیفیت کالاهای ایرانی است.

زجاجی تصریح کرد: میانگین کسانی که کیفیت کالاهای خارجی غیرچینی را بهتر از سایر کالاها می‌دانند. حدود ۵۹ درصد است در حالی که این میزان برای کالاهای ایرانی برابر ۲۸٫۴ درصد و برای کالاهای چینی ۹ درصد است.

وی در همین رابطه معتقد است: اگر تولید کالای باکیفیت و قیمت مناسب، در داخل کشور مورد قبول مصرف‌کنندگان قرار گیرد، دیگر برای کالاهای خارجی بازار مصرف جدی باقی نمی‌ماند و به نظر می‌رسد این مهم در سال تازه باید جدی‌تر گرفته شود.

زجاجی در پاسخ به این سوال که براساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته با وجود کیفیت پایین‌تر کالاهای ایرانی، باز هم شهروندان حاضرند برای حمایت از تولیدات داخلی کالاهای ایرانی خریداری کنند، گفت: نکته جالب این است که در این نظرسنجی از پاسخ‌گویان پرسیده شده برای حمایت از کالاهای داخلی تا چه حد حاضرند کالای ایرانی استفاده کنند، حتی اگر کیفیت آن پایین‌تر از خارجی باشد؛ جواب ۲۹٫۳ درصد از پاسخگویان به میزان بسیار و بسیار بسیار و ۲۱٫۶ درصد به میزان متوسط تمایل به این امر داشتند که در کل میانگین نمره اشخاص بر روی طیف ۰ تا ۱۰۰ برابر با ۵۲٫۸ است که نشان می‌دهد از نقطه متوسط طیف بالاتر است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ایجاد رقابت بین تولید‌کنندگان داخلی برای بالا‌بردن کیفیت محصول، توجه ویژه به تولید‌کنندگان داخلی، استفاده از پتانسیل‌های موجود در زمینه‌ نیروی انسانی، مبارزه با قاچاق کالا و سوق‌دادن نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید را بعضی از اقداماتی دانست که در تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» می‌تواند راهگشا باشد.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی زجاجی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای بهبود کیفیت تولید داخلی وجود دارد، معتقد بود: کیفیت محصولات تولیدی در یک کشور به عوامل متعددی بستگی دارد که این عوامل را می‌توان به سطح دورن بنگاهی، صنعت، دولت و ارتباطات بین‌المللی تقسیم‌بندی کرد.

وی ادامه داد: تلاش در راستای بهبود کیفیت محصولات بیشتر معطوف به تولید‌کنندگان است و از طریق عزم جدی و هدف‌گذاری و تلاش بی‌وقفه خواهد آمد و دولت و سیاست‌گذاران نقش آماده‌سازی محیط مناسب برای رقابت، حضور در بازار بین‌المللی، ایجاد زیرساخت‌های تجاری، قانونی و هم‌چنین تشویق را برعهده خواهند داشت.

گفتنی است؛ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از مراکز زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است که با انجام نظرسنجی با موضوعات مختلف و ارائه‌ی نتایج آن مسوولان و برنامه‌ریزان کشور را یاری می‌رسانند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.